De vraag
Mijn broer wil geen contact meer
Mijn broer wil al ruim 9 jaar geen contact meer met mij. De ‘ruzie’ die daar aan voorafging staat in geen verhouding met deze afwijzing. Jaarlijks doe ik een poging om in contact te komen. Hoe kan ik loslaten dat ik het antwoord op mijn vragen (waarom) nooit krijg en dat dit niet meer opgelost wordt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik begrijp dat het moeilijk is uw broer los te laten omdat u niet weet waarom hij geen contact wil. Maar blijkbaar kan of wil hij dat niet aan u uitleggen. Als u hem beter wilt begrijpen, zult u daarom zelf in het verleden moeten kijken en zult u zich in hém moeten verplaatsen.
Maar is het ‘waarom’ wel zo belangrijk? Wilt u per se uitleg krijgen, of wilt u het contact herstellen? Dat zijn twee verschillende doelen: ‘Ik wil je graag weer zien, en ik beloof je geen oude koeien uit de sloot te halen’ of ‘Ik wil je nog één keer spreken om te horen waarom je geen contact meer wilt’. Ik adviseer u om hier tussen te kiezen en hem daarover een brief te schrijven. Laat de brief een dag liggen voordat u hem verstuurt en lees hem dan nog eens kritisch door: is dit precies wat u wilt? Daarna is het enige wat u kunt doen: laten weten waar u woont en dat hij welkom is. En blijf dat rustig elk jaar herhalen. Desgewenst kunt u een derde als bemiddelaar in de arm nemen, maar vertel ook aan die bemiddelaar heel duidelijk wat u wilt. Vaak komen verbroken relaties niet meer in orde omdat de ‘stille partij’ niet opnieuw tot een discussie wil worden gedwongen die voor hem blijkbaar heel pijnlijk was.