De vraag
De vader van mijn kinderen gaat dood
Beste Jolet,
Ik ben acht jaar gescheiden na een 24-jarig huwelijk met veel ellende, maar ook mooie dingen. Samen hebben we drie kinderen. De jongste van acht heeft zijn vader thuis niet meegemaakt, de twee oudsten wel en zij zijn nog boos op hem. Nu heeft mijn ex ALS en hij zal binnenkort sterven. Ik vind het vreselijk dat mijn kinderen straks geen vader meer hebben. Zelf kom ik in de knel met mijn eigen emoties over onze scheiding. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Help de kinderen een vader te hebben zolang het nog kan – bijvoorbeeld door hen te helpen bij hem op bezoek te gaan en ook om zaken uit te praten. Help ze ook om een realistisch beeld van hem te vormen. Dat zal hun goed doen, ook later na zijn dood. Het is goed als ze accepteren dat hij fouten maakte. Dat betekent niet dat ze er waardering voor moeten hebben, maar het is belangrijk dat ze begrijpen dat iemand die fouten maakt niet op alle fronten een slecht mens hoeft te zijn.
Hetzelfde geldt voor uw eigen gevoelens over uw ex. U hebt toch 24 jaar met hem geleefd en drie kinderen met hem gekregen. Deel uw goede herinneringen met uw kinderen. Hun beeld van hun vader is misschien te sterk gekleurd door de scheiding, waardoor ze de prettige dingen van daarvóór vergeten. Ik hoop dat u straks samen met uw kinderen kunt rouwen om zijn dood.