De vraag
Waarom ben ik doorlopend verliefd?
Ik (32) ben getrouwd, maar word steeds weer verliefd op anderen. Verliefdheid geeft me een fantastisch en tegelijk verdrietig gevoel, want het is nooit wederzijds en dat heeft me al in veel kwetsende en beschamende situaties gebracht (blauwtjes lopen, vreemdgaan). Waarom kan ik niet gewoon tevreden zijn met mijn relatie?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Waarschijnlijk zit je gevangen in een vicieuze liefdescirkel: je wordt verliefd omdat je hoopt dat de liefde van een ander je een gevoel van waarde geeft, dat je in staat bent tot geluk.
Maar je gaat niet helemaal voor die liefde omdat je eigenlijk vindt dat je het geluk niet verdient – je bent namelijk slecht bezig, want je gaat vreemd.
Maar als je er niet helemaal voor gaat, mislukt de liefde. Waardoor je telkens weer aan jezelf bewijst dat je inderdaad waardeloos bent.
Hoe kom je uit deze cirkel? Zoek de liefde niet bij anderen en wees eerlijk tegenover jezelf. Omarm je geheimen, je waardeloze gedrag, de geringe kans op geluk.
Vervolgens heb je twee opties: vreemdgaan zonder dat je daarmee zit, of eerlijk zijn tegen anderen. Dat zullen ze waarderen en jij jezelf daardoor ook. Waardoor elke liefde beter lukt. Zelfs die voor je eigen man.