Aandacht trekken

We doen veel dingen alleen maar om indruk te maken. Dat begint al heel jong, wanneer een kleuter roept ‘Mama, kijk!’ voordat hij als Superman van de tafel springt of een ander gevaarlijk kunststuk uithaalt.

Er zijn hele televisiekanalen die laten zie hoe – vooral – mannen de vreemdste capriolen uithalen en daarbij vaak slecht terechtkomen, bijvoorbeeld met hun hoofd op straat of hun kruis op een stuur. Dat zulke onbesuisde daden zo vaak op film staan, zegt veel over de motivatie erachter. Zo is er een onderzoek onder pubers, waaruit blijkt dat die in hun eentje heel goed kunnen autorijden maar alle regels loslaten zodra er leeftijdgenoten bij hen in de auto kruipen.

In de diergedragskunde noemen we dit een publiekseffect (audience effect), omdat bepaalde gedragingen meer of minder voorkomen onder invloed van een publiek. Het fenomeen werd bekend doordat hanen luider bleken te kakelen als ze graan vonden in de aanwezigheid van hennen dan wanneer ze het in hun eentje tegenkwamen.

Soms hoor je van artiesten, zoals acteurs of musici, dat ze verslaafd zijn aan het publiek. Het geeft hun een kick om op de planken te staan. Het publiek fungeert als spiegel, die hun vertelt hoe goed – of

Log in om verder te lezen.
auteur

Frans de Waal

Frans de Waal is bioloog en een van 's werelds bekendste deskundigen op het gebied van apengedrag.

» profiel van Frans de Waal

Dit vind je misschien ook interessant

Column

Ik heet Flipper, en jij?

Lees verder
Verhaal

Wat te doen bij keuzestress?

Net als veel leeftijdgenoten wil journalist Carlijn Bult (32) graag álles uit het leven halen, maar...

Lees verder
Artikel

Snel afgeleid? Zo blijft u scherp:

Lees verder
Kort

‘Kijk me aan als je praat!’

Lees verder
Artikel

Het verlegen koolmeesje

Lees verder
Artikel

Macht smaakt naar meer

Lees verder
Column

Bij de wilde beesten af

Lees verder
Artikel

Hoe eksters zichzelf in de spiegel herkennen

Lees verder