De vraag
Mijn jaloerse ex controleert mijn mobieltje
Hoi Sylvia,
Ik ben een paar jaar geleden gescheiden vanwege een jaloerse echtgenoot. Na een aantal jaren sleur ging ik steeds meer mijn eigen leven leiden waardoor hij ongerust werd en hij mijn telefoon, mail en navigatiesysteem controleerde. Hij was zo bang dat ik verliefd zou worden op een ander, en dat is uiteindelijk ook gebeurd.
Echter, deze relatie hield geen stand en sindsdien doet mijn ex er alles aan om de boel weer te lijmen. In eerste instantie stond ik hier niet afwijzend tegenover, want er waren genoeg dingen om voor te vechten. Echter, het neemt nu weer controlerende vormen aan. Hij belt en sms’t te pas en onpas, staat vaak onverwacht voor de deur en reageert zeer verbolgen als ik aangeef dat het me benauwt. Ook ben ik er achter dat hij toch weer mijn mobiel en mijn post checkt als hij de kans krijgt.
Ik ben bang om hem hiermee te confronteren, omdat ik graag een goede omgang wil in verband met de kinderen. Echter, een herkansing lijkt me op deze wijze geen haalbare kaart. Ik controleer steeds of alles nog precies zo ligt als voordat hij binnen komt, en hij grijpt elk moment aan om dingen te checken. Hoe komen we hier uit?
Groeten van Mieke

Het advies
Hallo Mieke,
Eigenlijk vertel je mij dat het wel weer leuk was met je ex, maar dat je nu weer weet waarom je het ook al weer had uitgemaakt. Hij is niet veranderd. In zijn algemeenheid vindt een mens superlastig om te veranderen en vervalt vaak weer na een periode terug in zijn oude doen. Het is ook heel lastig om te veranderen.
Als je speurderskwaliteiten super ontwikkeld zijn, dan is het lastig om ze niet in te zetten als je erg nieuwsgierig bent of onzeker bent. Vooral als je er profijt van hebt dat je deze kwaliteiten hebt, is het nog eens lastiger om ze gedag te zeggen. Een mens verandert eigenlijk alleen als hij zelf last heeft van zijn eigen gedrag. En dat voelde hij ook toen jij de relatie verbrak.
Praat met hem over zijn onzekerheid en laat hem zelf onderkennen dat hij zijn speurderskwaliteiten inzet om zich weer veilig te voelen, dat er geen bedreigingen zijn van buitenaf. Praat met hem erover hoe hij op een andere manier die bevestiging kan vinden, bijvoorbeeld door naar jou en zijn kinderen te kijken en te zien hoeveel jullie om hem geven. Vertel hem hoe jij laat blijken dat je van hem houdt/leuke vrienden wilt zijn, dan weet hij dat als je dat laat zien. Ik hoop dat dat voor jullie gaat werken.
Groetjes,
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl