De vraag
Is EMDR een goede oplossing voor fobische klachten?
Beste heer de Jongh,
Tijdens een problematische periode in mijn huwelijk (ongeveer dertig jaar geleden), met alcoholmisbruik en incidentele agressie, werd ik erg schrikachtig, onzeker en gejaagd. Ik kreeg regelmatig hartkloppingen en benauwdheden op de meest ongelegen plaatsen. Ik kwam vast te zitten in een lift, werd niet goed in een winkel toen ik lang moest wachten en viel van de trap omdat er een hond achter mij blafte.
Ik kreeg achtereenvolgens valium, librium, temesta en ceresta en raakte daaraan verslaafd. Ik was fobisch voor alles: de straat op, naar winkels, hoogtevrees, lift, tunnelvrees als ik het eind niet kon zien, autorijden in een drukke en/of vreemde omgeving, op visite gaan etc. etc. De grens was bereikt, toen mijn echtgenoot niet bereid was zijn alcoholverslaving aan te pakken en zich in te zetten voor de relatie. Hij vond dat ik overdreef en over mijn toeren was.
Ik heb toen echtscheiding aangevraagd, waarna het beter met mij ging. Ik heb mijn verslaving aan pillen aangepakt, wat een jaar kostte. Ik ben gaan werken en volgde naast mijn werk een opleiding. Ik ben stap voor stap de dingen gaan doen waar ik bang voor was. De heftige angsten en paniekaanvallen gingen weg. Veel angsten zijn ook weg, maar er zijn nog wat gevoeligheden blijven hangen: ik ben nog steeds wat angstig bij autorijden in een drukke en/of vreemde omgeving en hoogtes en tunnels vermijd ik liefst.
Sinds kort ben ik gepensioneerd en is het makkelijk geworden om dingen te vermijden. Dus zou ik graag iets aan die fobische restanten doen, voordat het weer niet goed gaat. Is EMDR daarvoor een oplossing?
Groeten van L.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste L.
EMDR kan heel goed bij fobische reacties worden ingezet, ook als er daarnaast nog andere vormen van psychische problematiek spelen. De factor leeftijd lijkt in dit verband ook geen belangrijke rol te spelen.
Ik heb naar aanleiding van een van de andere lezersvragen ook al wat meer over de behandeling van fobische klachten met behulp van EMDR gezegd (zie: Mijn man heeft vrees voor tunnels. Als je behandeling met EMDR overweegt zal de therapeut in ieder geval beginnen met samen met jou zoeken naar herinneringen aan gebeurtenissen die ooit aanleiding hebben gegeven tot de klachten, of die op een of andere wijze de huidige angst en vermijdingsklachten voeden of aansturen. Waarschijnlijk zijn dat herinneringen aan ervaringen tijdens de problematische huwelijksperiode die je noemt.
Als deze herinneringen zijn geïnventariseerd en geordend dan zal de therapeut deze met EMDR behandelen zodat ze daarna niet meer de emotionele intensiteit hebben welke ze daarvoor hadden. De kans is dan groot dat na verwerking van deze gebeurtenissen de fobische klachten afnemen, zodanig dat je de dingen (autorijden, hoogten en tunnels bijvoorbeeld) weer op normale wijze kunt doen of tegemoet kunt treden. Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl