De vraag
Rijschool voor mensen met rijangst
Jaren geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald, maar uit rijangst rijd ik niet. Nieuwe rijlessen stel ik ook uit vanwege die angst. Graag zou ik willen weten waar bij mij in de buurt een rijschool is die weet om te gaan met mensen zoals ik, die last hebben van rijangst. Ik woon in de buurt van Bolsward.

Het advies
Uw vraag is wat moeilijk te beantwoorden: doorverwijsadressen, dus rijscholen voor mensen met rijangst, worden niet geëvalueerd op succes. Er zijn twee mogelijkheden.
Gedragstherapie in de buurt
U kunt kiezen voor een gedragstherapeut in uw omgeving. Deze heeft in de regel voldoende kennis over het aanpakken van angst en paniekklachten. Vraag uw huisarts om een verwijzing naar een gedragstherapeut. Wellicht kunt u ook via vgt-gedragstherapie.nl een doorverwijzing opvragen. Het is altijd goed om door te vragen bij de therapeut naar zijn/haar expertise met de specifieke klacht.
Rijinstructeur begeleiding
Een tweede optie is om via een rijinstructeur begeleiding te vragen. Het is dan vaak prettig om lessen van anderhalf uur te nemen, en te vragen naar ervaring met angst in het verkeer. De BOVAG heeft een lijst van instructeurs die zich bezighouden met het begeleiden van mensen met angst in het verkeer.