De vraag
Ik ben vies van ongewassen handen
Beste Jolet,Ik kan niet eten als ik zie dat iemand voedsel aanraakt zonder zijn handen te wassen. Bij traktaties op het werk pak ik snel iets voordat anderen het aanraken, omdat ik weet dat sommige collega’s hun handen niet wassen na toiletbezoek. Bij een aantal mensen wil ik niet meer eten omdat ze volgens mij onhygiënisch te werk gaan. Als ik het dan toch probeer, krijg ik braakneigingen. Toch weet ik heel goed dat ik er niet dood van zal gaan.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw besef dat deze angst irreëel is, helpt blijkbaar niet om u eroverheen te zetten. Hij is waarschijnlijk wel aan te pakken met cognitieve gedragstherapie. Die bestaat deels uit het bijstellen van cognities – gedachten die de angst oproepen – en deels uit het oefenen met nieuw gedrag. Vermijding houdt een angst in stand.
Door stapje voor stapje weer te leren om ondanks de angst tóch te eten in dit soort situaties, kunt u de afkeer van ‘onhygiënisch voedsel’ verminderen. U kunt hier het makkelijkst van afkomen met de hulp van een psycholoog die thuis is in deze cognitieve gedragstherapie. Die kunt u vinden via de huisarts en u kunt er ook zelf naar zoeken op www.vcgt.nl. Er is ook een praktisch zelfhulpboek van Frits Winters, De angst de baas (Ruitenberg Boek).