De vraag
Kan ik nog genieten van seks?
Beste Jolet,
Op mijn vijftiende heb ik heel nare ervaringen gehad met seks. Ik was erg verlegen en durfde geen nee te zeggen. Uit schaamte heb ik dit nooit aan iemand verteld. Ik ben inmiddels 24 jaar en heb hier nog steeds slapeloze nachten van. Ik droom naar en schaam me enorm voor het feit dat ik destijds over mijn grenzen heb laten gaan. Ik vertrouw mannen niet meer.
Vijf jaar lang heb ik een vriend gehad en in deze relatie hebben we veel ruzie gemaakt over seks. Ik heb met hem nooit mijn ervaringen durven delen en hierdoor kreeg ik geen begrip voor het feit dat ik heel weinig plezier, maar vooral veel pijn tijdens de seks beleefde. Ik ben bang om een nieuwe relatie te beginnen en ik wil van mijn slapeloze nachten af. Zou ik ooit nog normaal seks kunnen hebben? Kunt u me tips geven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Het is vreselijk voor u dat uw kennismaking met seks direct zo traumatisch is geweest. U hebt hier nu al negen jaar last van. Het zal u helpen om dit probleem wél met iemand te gaan delen. Misschien kunt u beginnen bij een vriendin? Of wellicht kiest u liever een hulpverlener? Dat kan ook via internet, als dat makkelijker voor u is. Er zijn diverse websites waar u online hulp kunt vinden voor seksuele problemen, onder meer www.annazorg.nl.
Ik denk dat u normaal van seks zult kunnen gaan genieten, al zal het wel even duren voordat u zover bent. Het gaat er nu om de eerste stap te zetten: durf uw geheim aan iemand te vertellen. Dat zal al een hele opluchting zijn! Misschien vindt u dan ook de moed om uw verlegenheid te overwinnen, zodat u voortaan zelfverzekerd uw grenzen kunt aangeven. Ik wens u toe dat u op een gelijkwaardige manier kunt gaan genieten van seks.
vriendelijke groeten,
Jolet Plomp