De vraag
Ik ben zestien en depressief
Beste Jolet
Ik ben een jongen van 16 en zit met een depressie. Ik voel me heel vaak ongelukkig en eenzaam, ik heb helemaal nergens zin in, zit vaak thuis alleen op mijn kamer met een leeg gevoel van binnen. Vaak moet ik huilen omdat ik me eenzaam voel en omdat ik er niet meer tegen kan. Verliefd ben ik ook niet, wat best vervelend is. Dit is al sinds oktober zo. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een depressie is goed te genezen. Mits je er iets aan gaat doen, natuurlijk. Je kunt bij de huisarts vragen om een psycholoog of psychotherapeut. Praten helpt namelijk. De vervelende stemming komt door verkeerde stofjes in je hoofd en de steeds terugkerende negatieve gedachten houden die foute stofjes in stand. Als je er in slaagt om ánders te denken, ben je dus al op de helft – dat is moeilijk, maar je kunt het leren. Sommige GZ-instellingen bieden speciale cursussen voor depressieve jongeren aan; informeer daarvoor bij 0900-1450 of via info@fondspsychischegezondheid.nl. Verder vind je informatie op www.zwaarweer.nl. Wat je direct al kunt doen is: isoleer jezelf niet te veel, kom van die kamer af, en zorg voor lichaamsbeweging (is goed tegen die stofjes). Ook schrijven, mailen of bloggen over je gevoelens is goed voor je herstel. Het is dus heel goed dat jij mij hebt gemaild.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2007