De vraag
Waarom vind ik geen aansluiting bij anderen?
Beste Ursela,
Op het voortgezet onderwijs had ik een normale tijd. Geen vriendinnen, maar ik ging vooral om met de jongens uit mijn klas, met de meisjes sprak ik oppervlakkig. Toen ik naar MBO4 ging, was ik in het begin nog redelijk extravert, hoewel een beetje onzeker. Ik gebruikte humor als manier om gesprekken te openen, en sommigen konden dat waarderen, anderen weer niet.
Ik kon later echter helemaal geen aansluiting vinden in de klas, terwijl de vaste groepjes zich vormden. Mijn onzekerheid werd groter, ik vroeg me ook regelmatig af of ze me vreemd vonden. Ik werd zelfs regelmatig ieder eind van de week depressief, omdat ik dacht dat ik iets miste of juist iets vervelends had wat voor mij een blinde vlek was. Maar wat? Kan ik me niet inleven in anderen? Ben ik oninteressant, onaardig, of hoor ik gewoon als enige niet tussen de jongeren thuis?
Daarnaast had ik een grote angst voor de vele presentaties en liep ik met groepen extra vast door ontwijkend gedrag. In het tweede jaar heb ik van een meisje gehoord dat ze net zo´n moeite had met aansluiting vinden, terwijl ik haar altijd vlot en makkelijk in contact geacht had! Het deed me even goed dat we dezelfde situatie hadden. Maar nu ben ik net zo hard weer aan het twijfelen. Misschien is het bij mij terecht dat ik geen aansluiting vind?
Ik kan me uit eigen onzekerheid niet meer inleven in anderen (dit is ook de reden waarom ik eerder aan je gevraagd heb hoe ik empathisch kan zijn), ik voel inmiddels tussen andere jongeren alleen nog maar minderwaardigheid en vluchtneigingen. En hoe ik ook probeer om te denken dat ik zelfverzekerd kan zijn, de twijfels slaan even snel toe om me in een vicieuze cirkel te trekken. Ik voel me echt alsof ik de enige met dit probleem ben, en ik kan niet ontkomen aan het gevoel dat het mijn eigen schuld is! Zelfs nu ik naar een nieuwe school ga, blijft het probleem regelmatig opspelen.
Met vriendelijke groet,
Merché

Het advies
Beste Merché,
Hartelijk dank voor je hernieuwde zelfanalyse. Heel goed dat je mij nog eens mailt. Want je mag zeker niet met het idee blijven rondlopen dat je misschien wel oninteressant of onaardig bent. Of dat je met recht geen aansluiting vindt. Dat is namelijk echt niet terecht, zeg ik als buitenstaander! Maar uiteraard is het belangrijk dat jij daar zelf ook in gelooft.
Als je daar zelf van overtuigd raakt, dan straal je dat ook uit, waardoor je automatisch je kansen vergroot om aansluiting bij de groep te vinden. Maar ja, hoe kun je dat nu het beste bewerkstelligen? Een combinatie van een aantal factoren speelt daarbij een rol.
• Vergroot je zelfvertrouwen. Er is namelijk echt geen reden om je minder dan anderen te voelen! Kijk daarvoor eens naar de adviezen die ik Kim, An en Mereltje heb gegeven.
• Ga eens na welke indruk je op anderen maakt, wat jouw uitstraling is. Vraag een aantal vertrouwelingen in jouw omgeving hoe je op hen overkomt. En/of ze zich nog hun eerste indruk van jou kunnen herinneren. Vraag ze om een eerlijk antwoord en zie de aanwijzingen die je krijgt niet als kritiek maar als een leerproces. Twee boeken die in dit kader wellicht interessant zijn, zijn ‘De eerste indruk’ van Roos Vonk en ‘Persoonlijke uitstraling’ van Ellen Kuners.
• Verdiep je in jouw manier van communiceren. Wat is jouw communicatiestijl? Hanteer je effectieve communicatietechnieken? Luister je op een interactieve, empathische manier? Heb je een aantal ijsbrekers paraat (zie het boek ‘Small talk’ van Debra Fine)? Let je voldoende op de non-verbale signalen van een ander? Interpreteer je deze ook juist (zie het boek ‘Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen’ van A. & B. Pease)? En speel je daar effectief op in?
• Wissel je ervaringen uit met lotgenoten – bijvoorbeeld via internet – en leer van de verschillende aanpakwijzen. Je bent zeker niet de enige die onzeker is of die met moeite aansluiting vindt. Anderen weten dat mogelijkerwijze goed te verbergen.
Naast je in te lezen in de diverse onderwerpen, kun je ook nog eens overwegen een cursus te volgen. Bijvoorbeeld een cursus ‘eigenwaarde’ of een cursus ‘effectieve communicatie’.
Merché, dat je met recht trots op jezelf mag zijn, daar ben ik al van overtuigd! Alleen jij nu nog! Dus, wees niet te hard voor jezelf en werk gestaag elke dag aan die onzekerheids/minderwaardigheidsgevoelens. Je zult zien dat je dan op een dag fier wakker wordt. Tot die tijd, Merché, houd je vooral kranig en taai!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg