De vraag
Hoe pak ik mijn verlegenheid aan?
Beste Pieternel Dijkstra,
Ik heb het artikel over verlegenheid gelezen en het was voor mij heel herkenbaar. Ik wist dat ik verlegen ben en er last van heb, maar niet dat het zoveel dieper ingrijpt op allerlei denkgewoontes. Ik wil mezelf graag verbeteren, maar ben bang dat een artikel of jouw boek weer langzaam wegzakken bij mij. Ik heb behoefte aan iemand die me regelmatig stimuleert om ermee bezig te blijven en me te helpen. Ik denk zelf aan een therapie met (uiteindelijk) een groep. Kun jij me adviseren of dit een goede manier is en heb je andere suggesties hoe ik dit goed aan kan pakken?
Jan

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Jan,
Het kan inderdaad zijn dat een boek of een artikel bij jou weer wegzakt. Wel kan het je helpen om je wat bewuster te worden van wat er achter je sociale angst en verlegenheid schuil gaat, namelijk een heleboel gedachten die niet kloppen, maar vaak automatisch in je opkomen en je gedrag beïnvloeden.
Er zijn meerdere manieren waarop je kunt leren om beter met het probleem van sociale angst en verlegenheid om te gaan.
• Ten eerste, zoals je zelf al zegt, een groepstherapie. Je zit dan immers midden in het sociale verkeer en kunt dus naar hartelust oefenen. Het is wel zo dat in zo’n groep vaak mensen zitten met problemen en je allerlei heavy  verhalen te horen kunt krijgen. Aan de andere kant kan het juist fijn zijn om te praten met lotgenoten. Spreekt zo’n soort groepstherapie je aan, dan kun je contact opnemen met het RIAGG.
• Ten tweede kun je een cursus sociale vaardigheden of een assertiviteitstraining volgen. Verlegen mensen zijn vaak verlegen uit een gebrek aan vaardigheden. Ze weten niet hoe of wanneer ze iets moeten zeggen of hoe ze voor zichzelf moeten opkomen. Alhoewel deze trainingen niet ingaan op de vraag waar je verlegenheid vandaan komt, helpen ze vaak wel.
• Ten derde kun je ook een  zelfverdedigingstraining volgen (heb ik zelf wel eens gedaan) of op aikido of iets dergelijks gaan. Dus niet praten over allerlei problemen, maar het aanleren van zelfverdedigingstechnieken. Wat doe of zeg je als je je bedreigd voelt? Hoe bescherm je jezelf? Dergelijke trainingen maken je zelfverzekerder en krachtiger en verminderen daardoor ook verlegenheid.
• Ten vierde kun je een psycholoog zoeken die je helpt om van je verlegenheid af te komen. Deze individuele therapie is het meest effectief als het cognitieve gedragstherapie is. Uiteindelijk is het maar net wat je het meest aanspreekt.
Overigens staan in mijn boek, veel meer dan in het artikel, nog een heleboel trucjes om beter om te gaan met je verlegenheid en sociale angst. Ik bedoel dit niet als verkooppraatje, want je bepaalt zelf of je het boek wel of niet koopt. Maar het kan je een voorsprong geven als je besluit om bijvoorbeeld in therapie te gaan. Ik vind het in ieder geval heel positief dat je actief iets aan je probleem wilt doen! Sterkte!
Pieternel Dijkstra