Samen trommelen, dansen op muziek van K3: uw peuter plukt er later de vruchten van. Brits-Australische wetenschappers vroegen de ouders van drieduizend twee- en driejarigen hoe vaak ze de voorgaande week hun kind hadden voorgelezen, maar óók hoe vaak ze samen muziek hadden gemaakt, beluisterd, of erop hadden gedanst. Twee jaar later ondervroegen ze de ouders opnieuw en testten ze de kinderen uitvoerig.

Twee derde van de ouders las hun kind dagelijks voor, minder dan de helft maakte of beluisterde dagelijks muziek. Maar die muzikale input had een gunstige uitwerking op de ontwikkeling, die losstond van de positieve effecten van voorlezen. Kleuters die als peuter vaak samen met hun ouders muziek maakten of luisterden hadden een beter getalbegrip, konden zich langer concentreren en waren vooral socialer.

De verklaring voor dat laatste: met muziek bezig zijn leert kinderen om te imiteren, samen te werken en op een ander te reageren. Allemaal bouwstenen voor de sociale ontwikkeling.

Associations between early shared music activities in the home and later child outcomes, Early Childhood Research Quarterly, februari 2015