De vraag
Zwemles-stress
Mijn zoontje gaat graag naar zwemles, maar boekt weinig vooruitgang. Hij wil bijvoorbeeld niet met zijn hoofd onder water. De zwemjuf wil dat wij dat met hem oefenen, maar de eerste poging liep uit op een klein drama. Hij gaf heel duidelijk aan dat hij dat niet wil. Laatst hoorde hij de juf zeggen dat ze ontevreden is over zijn vooruitgang (waar hij heel verdrietig over was). Moeten we dit oefenen doorzetten?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Thuis de druk opvoeren geeft veel spanning en onrust en werkt waarschijnlijk averechts. In plaats daarvan kun je beter met je zoontje bespreken wat hij tot nu toe al geleerd heeft en hoe hij dat bereikt heeft.
En hoe en wanneer hij misschien wel thuis wil oefenen, zodat het in het zwembad makkelijker gaat. Geef hem daarbij de regie, dat maakt meestal het verschil.
Ga ook met zijn zwemjuf in gesprek. Zeg dat je zoontje graag wil leren zwemmen, en dat hij verdrietig was over wat hij gehoord heeft. Vraag haar wat zij kan doen om hem te helpen.
Misschien kan ze met hem een plannetje maken dat bestaat uit heel kleine stapjes, waarover hij de regie houdt, en steeds benadrukken wat al goed gelukt is. Dat zal hem vertrouwen geven.
Thuis blijf je de stapjes die hij maakt bespreken en – als hij dat wil – met hem oefenen. Op deze manier is de kans het grootst dat je zoontje leert zwemmen én het leuk blijft vinden.
Pakt het zwembad het niet goed op, dan kun je een plek zoeken die deze aandacht op maat wel kan geven.