De vraag
Ik wil overleg, geen strijd
Beste Pieternel,
Ik heb al 7 jaar een lat-relatie, met een man die een kind heeft.
Hier ontstaat vaak strijd over terwijl ik dat niet wil: ik wil graag overleggen en geen strijd voeren. Mijn partner vertelt dat hij zich vaak beschuldigd voelt door mij. Wat kan ik hieraan doen?
Zelf heb ik niet het beeld dat ik hem beschuldig maar ik ben wel iemand die het heel helder en duidelijk kan melden als ik een probleem ervaar…
Groet,
Alice

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Alice,
Uit je vraag begrijp ik dat je partner in de verdediging schiet als je iets opmerkt over de opvoeding van je vriends kind.
Het kan zijn dat je je opmerkingen iets te ontactisch brengt, of dat je vriend dat zo ervaart, ook al bedoel je het goed en ben je open en eerlijk. De opvoeding van een kind ligt natuurlijk gevoelig.
Heb je kritiek, of ben je het ergens niet mee eens, volg dan de volgende regels:
Benoem het concrete gedrag van je vriend of van zijn kind dat je stoort. Blijf dus niet algemeen, maar wees zo concrete mogelijk: wat deed wie, wanneer en hoe?
Geef aan welk gevoel je dat geeft. Bijvoorbeeld: dat je vandaag maar een kwartier de tijd had voor je kind, vind ik jammer. Het geeft me het gevoel dat je hem niet belangrijk genoeg vindt (of wat er dan ook speelt)
Het is bovendien verstandig om een aantal huisregels op papier te zetten. Bijvoorbeeld: hoe laat eten jullie, hoe laat gaat je kind naar bed, hoeveel tijd wordt er aan computergames besteed, hoe gaan jullie met elkaar om, etc. Over dat soort zaken hoeft dan niet steeds opnieuw onderhandeld te worden.
Sterkte!
Pieternel