De vraag
Ik weet niet welk werk bij mij past
Ik ben 43 jaar en weet niet in wat voor werk ik het best tot mijn recht zou komen. Ik heb drie loopbaantrajecten doorlopen en alle mogelijke boeken over dit onderwerp gelezen. Ik heb er met vrienden, collega’s en mijn partner over gepraat, maar kom er niet uit. Verder ben ik wel heel gelukkig met mijn leven.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Wanneer mensen lang blijven hangen in het ‘ik weet niet wat ik wil’-gevoel, vraag ik eerlijk antwoord te geven op de volgende vragen: waarom werk je? Als je financieel totale vrijheid zou hebben, welke activiteiten zou je dan ondernemen? Wat zijn je wensen en ‘eisen’ op het gebied van werk? Deze vragen komen in de meeste loopbaantrajecten aan bod. Had je dus het antwoord daarop niet of ben je wellicht niet volledig eerlijk geweest tegen jezelf?
Dat je tegenwoordig van je passie je werk kunt maken, wil niet zeggen dat dat voor iedereen een vereiste is. Als je, zoals jij stelt, gelukkig bent met je leven, dan kan het heel goed zijn dat je werk voor jou een middel is (om prettig te kunnen leven) en geen doel op zich. De belangrijkste vraag is dan ook of je twijfels over werk vanuit jezelf komen, of dat je wellicht druk van buitenaf voelt dat er ‘toch meer in zou moeten zitten’. Om het ingewikkeld te maken, kan het ook zijn dat jij jezelf deze druk oplegt, omdat je onbewust allerlei aannames doet over wat ‘de maatschappij’ van jou verwacht. Als je je eigen antwoord op deze vragen kunt formuleren, kom je wellicht dichter bij je werkelijke behoeften.