De vraag
Hoe kan ik me meer laten gaan in bed?
Beste Jolet
Ik durf mezelf niet te laten gaan tijdens de seks. Ik ben heel onzeker of ik het wel goed doe. Ik denk bijvoorbeeld: ik mag niet te passief zijn in bed, want dat vinden mannen niet leuk. Als mijn vriend vraagt of ik iets fijn vind, krijg ik met moeite ‘ja’ of ‘nee’ over mijn lippen. Ik ben nog nooit klaargekomen. Ik probeer het wel bij mezelf, maar durf ook dan niet tot het einde te gaan. Ik ben bang voor wat er dan gebeurt: misschien ga ik gillen of plas ik ineens. Hoe kan ik me toch laten gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U heeft seks wel tot een ambitieuze onderneming gemaakt! Het helpt vast als u er wat bescheidener tegenaan kijkt. Heus, het enige doel van seks is: genieten. Ik denk dat uw beeld van klaarkomen niet helemaal juist is. Het is aannemelijker dat een orgasme u doet zuchten en lachen, dan dat u gaat gillen of plassen. (Films zijn niet erg realistisch op dit punt.)
Probeer het maar rustig verder uit, dan merkt u vanzelf dat u seks niet zo zwaar hoeft op te nemen. Bent u nieuwsgierig naar speeltjes of opwindende verhalen? Via internet zijn die vrij makkelijk te bestellen zonder dat iemand het merkt. Een vibrator is tegenwoordig zelfs bij de drogist te koop – zo’n hulpje maakt het makkelijker om solo uit te proberen hoe u kunt klaarkomen. U zult zien dat er vele manieren zijn. Mijn belangrijkste advies is: maak het speelser en vrolijker, en vergeet de prestatiedrang. Als je je niet druk maakt over de vraag of je het ‘goed doet’, wordt seks nóg lekkerder. U komt daar vast binnenkort zelf achter.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2008