De vraag
Mijn man kan niet goed zoenen
Beste heer van Zessen,
Wij zijn een stel van vooraan in de veertig met jonge kinderen. Mijn man heeft minder zin in seks dan dat ik heb. Dat is en blijft een terugkerend probleem. Mijn man wijt het aan dat we weinig zoenen. Dat is een teer punt, want ik ben getrouwd met iemand met wie ik het goed kan vinden, maar met wie ik niet goed kan zoenen.
Ik had vroeger “relaties” met echte hunks, maar daar kon ik zeker geen relatie mee hebben. Het voelt alsof we een concessie hebben gedaan, die ons blijft nekken. Ik denk zelf dat het niet alleen het zoenen is, maar dat mijn man een laag libido heeft. Ik wil wel aangeven dat als we seks hebben, het wel fijn is, ook omdat ik weet hoe ik het voor mezelf aangenaam kan maken. Jammer genoeg moet ik het initiatief altijd bij hem laten, want alleen als hij zin heeft gebeurt er iets.
Ik ben benieuwd naar je kijk hierop.
Met dank en groet,
F.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste F.,
Waarschijnlijk is je brief voor heel veel mensen herkenbaar: het gevoel dat we concessies doen in een vaste relatie, het besef dat de één vaker wil vrijen dan de ander. Traditioneel was dat de man, tegenwoordig komt dit bij mannen en vrouwen evenveel voor – en de verstarring die dat verschil in zin vaak geeft in de omgang. Mensen die seks moeilijk of niet zo leuk vinden gaan zich meer en meer richten op vermijding, of gijzelen de seksuele relatie door geen initiatief meer te nemen (of, zoals bij jullie, door elk initiatief van jou af te wijzen).
Of je man een laag libido heeft, in de zin van een structureel lage seksdrive, is zeer de vraag. Het is kip en ei: mensen die seks vermijden krijgen minder zin, en mensen die veel vrijen ontwikkelen meer smaak. Als je hem vaker wilt laten vrijen (het geldt ook voor koken enz), dan moet je zorgen dat hij het leuk heeft en hem laten merken dat jij het leuk vindt.
Steun, bevestiging, waardering en complimenten zijn ook en juist voor mannen heel belangrijk. De mannelijke seksualiteit is niet zo stoer en autonoom als vaak gedacht wordt. Jij vindt hem niet lekker zoenen, maar hij jou misschien wel en hij geeft niet voor niets aan dat hij het zoenen nodig heeft. Omgekeerd zullen er vast en zeker dingen zijn die jou plezieren maar waar hij de fun niet direct van inziet – voor wat hoort wat.
Bespreek die dingen liever bloot in bed dan gekleed op de bank, van het abstracte gepraat over de problematische seksualiteit word je alleen maar zuur en zelden opgewonden. Als jullie er zelf niet uitkomen is een aantal gesprekken met een ervaren seksuoloog of seksuologe natuurlijk ook een mogelijkheid. Succes!
Gertjan van Zessen