De vraag
Mijn partner voelt geen seksuele prikkels
Mijn vriend krijgt geen erectie meer en zijn gevoel is weg. Ik twijfel of het misschien psychisch is; er zitten hem dingen dwars uit zijn verleden. Hoe krijgt hij zijn gevoel weer terug zodat we weer samen kunnen genieten?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Zowel seksuele verlangens als erecties kunnen heel stevig zijn, maar ze zijn ook kwetsbaar. Als de klad erin komt – zoals alle mannen weleens meemaken in hun leven – kan er een proces op gang komen waarin het zelfvertrouwen langzaam wegdruppelt.
De angstige gedachten groeien, het gevoel van zin en opwinding krimpt. Dat kan beginnen met een kleine hobbel, zoals één erectie die opeens verdwijnt, of inderdaad door medicatie zoals antidepressiva of pijnstilling.
Vervolgens is het niet alleen die oorzaak maar gaan andere krachten ook een rol spelen, zoals twijfel, angst voor wat er (niet) zal gebeuren, oude angsten of herinneringen aan nare ervaringen, schuldgevoel naar de partner, onvrede over werk of studie.
Sommige mannen worden verdrietig in plaats van opgewonden, andere voelen zoals jouw vriend ‘niets’ omdat dat makkelijker is dan de nare emoties toelaten.
Niet zo makkelijk om zelf uit te komen! Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing naar een seksuoloog. Die kan gestructureerd kijken naar wat er speelt, uitleggen hoe het werkt en, heel belangrijk, praktische handvatten geven om weer bij het seksuele gevoel te komen.