De vraag
Waarom kijken mannen naar mijn mond?
Beste Jolet
Al jaren vraag ik me af waarom mannen naar mijn mond kijken als ik met ze vrij, terwijl ik aangeef dat ik dat niet prettig vind. Ik heb liever dat ze in mijn ogen kijken. Als ik hun vraag waarom ze dit doen, weten ze zelf het antwoord ook niet. Op deze manier hoeft seks van mij niet meer, het is te onpersoonlijk.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een seksuoloog vertelde me ooit dat het bijna niet mogelijk is om bij groeiende opwinding de partner in de ogen te blijven kijken, omdat de sterke lichamelijke gewaarwordingen je afleiden. De meeste mensen zoenen dan ook met hun ogen dicht. Vrijen is in feite heel intensief communiceren met je hele lichaam. Wie de ander niet aankijkt, kan zijn lichamelijke reacties beter afstemmen. Ik begrijp wel waarom het juist de mond is die aandacht trekt, want daar is seksuele opwinding heel goed aan zien. De lippen worden iets voller en zachter en ze gaan wat naar voren staan. Aan kleine, onwillekeurige beweginkjes van de mond zie je hoe de opwinding verder stijgt. Soms persen mensen hun lippen even samen en als het orgasme nadert komt de ademhaling in een vast ritme van licht hijgen. Wie wil weten hoe het zijn geliefde tijdens het vrijen vergaat, kan dat aan de mond goed zien.
Voor veel mensen is het te intens om elkaar tijdens seks recht in de ogen te kijken, vooral als je elkaar nog niet zo lang kent. Sommige ervaren geliefden doen het wél en beleven zo hun liefde. Het is goed te begrijpen dat u zoiets ook wilt, maar misschien begint u er wat te snel mee? Tot slot iets heel anders: hebt u misschien vaak seksbeluste mannen zonder liefde getroffen? Dan hebt u groot gelijk dat u de seks even uitstelt, om eerst af te wachten hoeveel belangstelling een man voor u heeft zónder seks.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.