De vraag
Geen intimiteit in mijn huwelijk
Sinds we twee (drukke) jongens hebben, is de relatie met mijn man veranderd.
’s Avonds zijn we bekaf en hangen voor de tv totdat we gaan slapen, terwijl we vroeger veel praatten en seks hadden. Ik weet dat we leuke dingen moeten doen samen. Maar we zien ertegen op om een oppas te zoeken en laten het erbij zitten. We leiden samen een leven zonder intimiteit. Ik wil graag terug wat we hadden, maar hoe?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Veel ouders merken, net als jullie, dat intimiteit en een gezinsleven elkaar bijten. Dat is niet alleen een kwestie van vermoeidheid, maar ook van prioriteiten stellen. Begrijp me goed: natuurlijk gaan de kinderen voor. En mochten ouders al besluiten dat ze ook wat tijd willen steken in hun seksleven of hun gesprek, dan komt er altijd wel iemand tussen die bang is voor krokodillen onder het bed, of die heel nodig zes keer moet plassen.
Als jonge ouders leven zonder intimiteit: dit doe je eraan
Ouders van nu staan bovendien onder druk om altijd het aller-, allerbeste voor hun kinderen te doen. Maar het is helemaal niet slecht om kindertjes een heel klein pietsie beetje te verwaarlozen. Om ze zelf te laten uitzoeken wat ze op een zondagmiddag willen doen bijvoorbeeld, of om een vreemde in huis te halen die de verkeerde verhaaltjes voorleest. Daarom raad ik jullie aan om toch zo nu en dan een oppas te nemen. Vind je dat spannend? Vraag eerst een opa of oma. Dan een buurjongen of -meisje, en dan pas iemand die je niet (goed) kent.
Als jullie je straks weer wat meer vertrouwd voelen met elkaar, pikken de kinderen dat ook op. De basis voor hun geluk is het geluk van hun ouders.
Volgens psycholoog Alison Gopnik werken ouders te hard aan de toekomst van hun kinderen. Ze stelt dat kinderen opvoeden best makkelijk mag zijn – je leest het hier. Meer over een relatie terwijl je jonge kinderen hebt lees je in het artikel Relatie-APK voor jonge ouders