De vraag
18 jaar en bindingsangst?
Hoi Ursela,
Ik ben achttien jaar en ik heb nog nooit echt een serieuze relatie gehad. Als ik een vriendje had gingen ze veel te snel. De affectie die ik krijg waardeer ik wel, maar het mag weer niet teveel zijn want dan voel ik me bekneld. Net of ik bindingsangst heb! Help!
Groeten van Tessa

Het advies
Beste Tessa,
Als achttien jarige heb je veel keuzemogelijkheden. Je kunt veelal zelf bepalen hoe je wilt wonen, werken, studeren én met wie je je leven wilt delen, aan wie je je tijd wilt besteden. Tot op heden ben je daar heel duidelijk in geweest. Of dat met bindingsangst te maken heeft, staat te bezien.
Bindingangst kan te maken hebben met:
• Teleurstellingen uit het verleden.
• Angst om gekwetst, verlaten of afgewezen te worden.
• Twijfel of je vriendje de juiste/de ware is.
• Liefde die teveel aandacht vraagt.
Mocht je je in bovenstaande niet herkennen, dan heb je wellicht nog geen serieuze relatie gehad doordat je gewoonweg nog niemand bent tegengekomen die bij jou past, die jou de mentale ruimte en vrijheid geeft die je misschien wel op prijs stelt.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat je je wensen nog onvoldoende kenbaar hebt gemaakt, waardoor je vriendjes daar geen rekening mee hebben kunnen houden. In dat geval kun je middels praten tijd vragen om elkaar eerst beter te leren kennen, meer naar elkaar toe te groeien.
Tessa, blijft altijd dicht bij jezelf en geef je eigen grenzen aan. Diegene die jou waardeert, respecteert en lief heeft, zal daar alle begrip voor hebben! Ik wens je heel veel geluk op al je levenswegen toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg