De vraag
Hij komt zo snel klaar
Ik ben nu al een jaar heel erg gelukkig met mijn vriend. Alles in onze relatie is perfect, behalve de seks. Mijn vriend komt al na drie keer stoten klaar, daar is voor mij niks aan.
Ik lig er wakker van, want seks is heel belangrijk voor me. We hebben het er de laatste tijd veel over gehad, maar dat heeft niet mogen baten. Nu dacht ik aan besnijden; wordt het voor hem dan minder lekker?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Vergeet besnijden als oplossing. Je vriend komt te snel klaar, dat komt vaak voor en is over het algemeen goed te verhelpen. Hij wordt vermoedelijk door opwinding overspoeld en zijn pogingen om die te beheersen werken averechts. Hoe gespannener het wordt en hoe meer hij denkt dat hij (voor jou) moet presteren, hoe minder controle hij zal hebben.
Met de stop-start-methode kan hij het moment leren herkennen waarop hij dreigt klaar te komen, het point of no return. Hij stopt dan met stimuleren, zijn erectie zal even verdwijnen, maar hij zal ervaren dat hij de draad daarna gewoon weer kan oppakken.
Als het op eigen kracht niet lukt om minder snel klaar te komen, kan je vriend de huisarts vragen om een verdovende crème, een medicijn dat het orgasme vertraagt, of vragen om een verwijzing naar een seksuoloog.
Maar vergeet beiden niet dat de meeste mannen gemiddeld al na enkele minuten gemeenschap klaarkomen, en dat de meeste vrouwen een beter orgasme hebben als ze bevredigd worden met de vingers of de mond.