De vraag
Mijn vriendin heeft na haar burn-out geen libido meer
Mijn vriendin heeft een burn-out gehad – ze kwam nauwelijks haar bed meer uit. Op een gegeven moment bleek dat ze ongepland zwanger was, en ze besloot (met moeite) tot een abortus.
We hadden al weinig seks, maar sindsdien heeft ze geen libido meer. Ze is langzaam weer begonnen met werken. Is er iets wat we kunnen doen – behalve wachten – om haar zin in seks te laten herleven? Wat helpt als na een burn-out je libido weg is? Overigens spreekt mijn vriendin Engels.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Terwijl uw vriendin tobde met een burn-out kreeg ze ook nog een abortus te verwerken. Het zou me niet verbazen als haar gebrek aan libido gepaard gaat met andere klachten, zoals:
• somberheid
• piekeren
• angst
• verlies aan levensvreugde
Dan is ze het beste geholpen met een (Engels sprekende) psycholoog, te vinden via internet of de huisarts.
Geen libido na een burn-out – zo help je je partner
Vraag uw vriendin wat u voor haar kunt doen, zodat ze kan herstellen. Omdat ze geen Nederlands spreekt, neem ik aan dat ze uit het buitenland komt en dus weinig familie om zich heen heeft. Misschien helpt het als u organiseert dat er iemand komt die haar zeer lief is? Of dat ze een tijdje daarheen gaat? Verder helpt u haar door het thuis gezellig te maken en heel veel geduld en vertrouwen te tonen.