De vraag
Mijn vriend wil geen seks omdat hij te druk is in zijn hoofd
Sinds mijn vriend een nieuwe baan heeft, wil hij bijna geen seks meer omdat hij ‘te druk in zijn hoofd’ is. Als ik niet begin, gebeurt het niet. Terwijl ik er wel behoefte aan heb. Ik voel me daardoor niet gewild, ook al zegt hij dat hij me aantrekkelijk vindt. Ik denk: raak me gewoon aan. Als zijn verlangen sterk genoeg was, zou dat zijn volle hoofd toch wel overstijgen? Maar blijkbaar werkt dat niet zo?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dat werkt inderdaad vaak niet zo. In hobby, sport en werk hebben we ook vaak geen zin, maar daar beginnen we gewoon aan. Wetende dat beloning volgt op inspanning. Mensen die de seks actief weten te houden, doen net zo: ze wachten niet tot ze zin krijgen maar beginnen er gewoon mee, ook in perioden dat ze stress, geen zin of een vol hoofd hebben. Jij begint makkelijker met vrijen dan je vriend: gebruik dat, je helpt hem en jezelf door initiatief te nemen. Leg uit dat je dat niet doet omdat je meer zin hebt dan hij, maar omdat je wilt investeren in jullie seksuele relatie. En bespreek dat het fijn en belangrijk voor je is als hij ook toenadering zoekt. Ook als hij geen duidelijk seksueel verlangen voelt.
Seksueel verlangen is niet iets dat we ‘hebben’ of ‘er gewoon is’, het is iets dat opgeroepen en gecultiveerd moet worden en aandacht verdient. Zeker wanneer de spanning van het nieuwe en daarmee de hormonen verdwenen zijn. En: vol vertrouwen seks met elkaar kunnen hebben in tijden van een vol hoofd werkt ook nog eens stressverlagend.