De vraag
Mijn vriend heeft een (hele) kleine penis
Met mijn vriend heb ik een fijne, hechte relatie. Maar er is ook een minpuntje: hij heeft echt een hele kleine penis. Het geeft niet hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik vraag me af of je tips hebt waardoor we wat meer kunnen variëren qua standjes. Wat zouden we met de beperkte mogelijkheden meer kunnen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Seksuologen hebben jarenlang, mede uit ideële motieven, gezegd dat de lengte van de penis er niet toe doet. Deels is dat natuurlijk zo: een aandachtige minnaar is veel meer waard dan een lang geslachtsdeel. En hetzelfde geldt voor iemand die seksueel geïnteresseerd in je blijft, ook als de eerste verliefdheid al jaren over is. Aan de andere kant vinden veel vrouwen een forse penis gewoon opwindender om te zien en te voelen.
Variatietips bij een kleine penis
Er zijn enkele dingen die jullie zouden kunnen doen om meer te variëren tijdens de seks. Dan denk ik aan:
• experimenteren met standjes
• een gewone of een voorbinddildo
• anale seks
• condooms die de penis een beetje verlengen
• afvallen – indien je vriend te zwaar is
Bovendien zijn er allerlei vormen van stimulatie die vaak bevredigender zijn dan de gemeenschap. Vraag is natuurlijk ook wat je vriend daar allemaal van vindt. Gaat hij je pogingen beschouwen als speelse uitingen van liefde, of als reacties op zijn tekortkoming?
Uiteindelijk is je vraag ook van filosofische aard. Kun je tevreden zijn met deze man en deze penis?