De vraag
Onderdrukken antidepressiva mijn libido?
Ik ben 23 jaar getrouwd, slik antidepressiva (al langer dan 17 jaar), ik heb nog nooit zin in vrijen gehad (ik merk aan de stemming van mijn man wanneer ‘ik weer moet’) en ben nog nooit klaargekomen. Ik vind het ook vreselijk als mijn man zijn best hiervoor doet.
Ligt dit aan de antidepressiva (ik slik Efexor) of is er echt wat helemaal mis met mij?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Veel antidepressiva (niet allemaal!) hebben een remmende invloed op de zin in vrijen. Soms is dit een zegen; mannen die zich voor een therapie melden omdat ze geobsedeerd zijn door pornoplaatjes op internet, zijn er erg mee gebaat als ze een tijdlang zo’n middel gebruiken – het verbetert hun stemming en doet de seksuele onrust in het hoofd afnemen. Als je al niet zo’n sterke seksuele interesse hebt, zoals bij jou het geval lijkt, kan een medicijn zoals Efexor elke zin verdrijven.
Zeventien jaar gebruik is lang. Misschien is het goed om eens met degene die het middel voorschrijft te overleggen, over het nut van voortzetting met de Efexor. Soms kan een ander middel, of een geleidelijke afbouw van de Efexor, ruimte geven voor nieuwe ervaringen. Mogelijk word je direct depressiever – dan bewijst het doorslikken zijn nut. Het kan ook blijken dat je op eigen kracht voortkunt, of je hebt net zoveel baat bij een middel dat minder bijwerkingen op de seksualiteit heeft.
Als je huisarts niet voldoende op de hoogte is van de relaties tussen specifieke antidepressiva en de zin in seks bij vrouwen, raadpleeg dan een arts-seksuoloog – je vindt ze op de poli’s medische seksuologie van de grote ziekenhuizen. Met één consult weet je een hoop meer.
Ik zou eerst goed naar de medicatie kijken, en daarna als je dat wilt aan de slag gaan met je seksuele gevoel. Blader eens door eerdere vragen en antwoorden in deze rubriek, er zijn er heel wat die gaan over de vraag hoe zin te maken.