De vraag
Ik schaam me voor mijn vaginisme
Bij mijn ex merkte ik dat ik vermoedelijk vaginisme heb. Dat is twee jaar geleden; ik durf geen nieuwe relatie aan te gaan uit angst dat een nieuwe partner me hierom zal verlaten. Ik schaam me, en ik durf niet naar een gynaecoloog. Hoe kan ik dit zelf aanpakken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als de spieren rond de vagina verkrampen bij aanraking, noemen we het vaginisme; dat kan een psychologische oorzaak hebben of een lichamelijke oorzaak, bijvoorbeeld pijn vanwege een schimmelinfectie of een huidaandoening.
Als je die oorzaak kent, kun je haar aanpakken. Daarvoor is een gesprek met de huisarts nuttig. Als dat te moeilijk is, begin dan met te lezen op thuisarts.nl; zoek naar ‘pijn bij gemeenschap’.
Je gepieker over vaginisme zal je vervreemd hebben van je vagina. Daar kun je zelf iets aan doen door er opnieuw kennis mee te maken. Neem de tijd om rustig en aandachtig te kijken, voelen, strelen, masseren, en desgewenst klaar te komen.
Je kunt natuurlijk proberen om, als je opgewonden bent, voorzichtig een vinger in je vagina te stoppen, maar dat heeft geen haast. Begin eerst maar eens ontspannen te genieten van de buitenkant. Dat zal je goeddoen.
Hoewel je momenteel een nieuwe relatie vermijdt, zou verliefdheid je wel kunnen stimuleren om je probleem actiever aan te pakken. Bovendien: misschien treedt je vrij-probleem niet eens op bij een andere man.
Mocht zich een geliefde aandienen, zeg het dan zo vroeg mogelijk als je geen penetratie wilt, ook al zal dat niet makkelijk zijn. Anders zal dit ‘geheim’ afstand scheppen.
Als je later toch professionele hulp wilt, kun je de huisarts om een goede verwijzing vragen. Er worden ook online behandelingen aangeboden, want er zijn meer vrouwen die hier niet mee naar een dokter willen. Vaginisme.be vind ik daarvoor een goeie website.