De vraag
Moet ik meer initiatief nemen?
Hallo Pieternel,
Ik heb sinds een aantal maanden een hele leuke relatie. Alleen op seksueel vlak hebben we wat problemen: het is niet erg passievol, vrij resultaatgericht, en daarbij heeft mijn partner herhaaldelijk last van verlies van erectie. Volgens hem is dit in eerdere relaties nooit een probleem geweest en zit het in zijn hoofd, en komt het wel goed.
Hij had in het begin ook wat moeite met het uiten van gewone intimiteit (niet van huis uit meegekregen), maar dit is ondertussen een stuk beter geworden. Volgens mij is het geen fysiek probleem, want het lukt hem (steeds vaker) wel. Ik weet nu alleen niet wat ik moet doen. Moet ik juist meer initiatief nemen, omdat hij wellicht onzeker is hierover? Of kan ik er beter niet te veel aandacht aan geven om geen druk op hem te leggen? Groeten van Simone

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Simone,
Druk uitoefenen – door bijvoorbeeld heel teleurgesteld te reageren als hij geen erectie krijgt of om seks te zeuren – werkt het erectieprobleem van je partner in de hand. Dat betekent niet dat je geen initiatief mag nemen. Wil je vrijen zeg dat dan expliciet (Ik heb zin om te vrijen). Wil of kan je partner niet, reageer dan niet te geïrriteerd of teleurgesteld. Zeg dat je het jammer vindt, meer niet.
Probeer verder vooral bij je eigen gevoel te blijven. Hoe lief ook bedoeld, je hoeft niet op eieren te lopen, wees gewoon jezelf. Je vriend zegt zelf dat het iets in zijn hoofd is, en waarschijnlijk vanzelf weer over gaat. Maak er dan ook geen groter probleem van dan dat het is. Blijft het erectieprobleem voortbestaan en bederft het jullie seksleven dan kan het de moeite waard zijn om eens samen naar een seksuoloog te gaan.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
• Veel mensen vinden het moeilijk om hun verwachtingen over seks samen te bespreken. Psycholoog Pieternel Dijkstra gaf plusabonnees advies.
• Onlangs verscheen Verhoog je relatie-IQ, met behulp van de vijf succesfactoren, Pieternel Dijkstra en Dick Barelds, Het Spectrum, ISBN 9789027457694, € 14,95.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstrawww.pieterneldijkstra.nl