De vraag
Hoe help ik mijn vriend te genieten van seks?
Mijn vriend heeft niet graag seks. Voor mij had hij een redelijk preutse vriendin, zelf is hij ook wat preuts (naar mijn mening).
Toen we verkering kregen werd hij nog geil van mij. Na 2 maanden overleed zijn vader en ging zijn libido omlaag. Dit is ook niet meer teruggekomen. Mijn vriend vindt me erg mooi en aantrekkelijk, maar hij wordt niet geil van me en ik krijg dat ook niet voor elkaar. We hebben alleen seks als hij al geil is.
Hij ziet seks niet als iets ‘leuks’ of als een ‘spel’. Hoe kan ik hem in laten zien dat seks heel erg leuk is?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het antwoord op de vraag ‘Hoe kan ik hem in laten zien dat seks heel erg leuk is?’ moet zijn: dat kun je niet. Seks lijkt voor hem iets anders te betekenen dan voor jou, dat was je vanaf het begin bekend en je ziet het verschil tussen jullie alleen maar groter worden.
Jij wil graag dat hij inziet dat seks heel erg leuk is, en je vraagt hem in feite om net zo te kijken en voelen als jijzelf. Jij vindt jouw standpunt beter. Dat mag natuurlijk, maar draai het eens om. Stel dat je vriend mij mailt met de vraag hoe hij jou kan laten inzien dat jij seks wel erg belangrijk maakt: hoe kan ik Janneke laten inzien dat seks helemaal niet zo nodig en bijzonder is?
Vermoedelijk heb jij geen boodschap aan die vraag, en terecht. Maar misschien geef je hem hetzelfde gevoel, met je goedbedoelde pogingen om hem te laten voelen dat seks leuk is. Jij denkt dat je hem uitnodigt voor iets leuks, terwijl hij het eerder voelt als eng, bedreigend, hinderlijk, iets waar hij niet aan kan voldoen. Iets waarin hij faalt en jou teleurstelt. Seks is niet leuk, het is wat je er zelf van maakt. Hoe meer jij aan hem trekt of duwt, hem uitnodigt en spannende pakjes aandoet, hoe minder hij seks als heel erg leuk zal zien. En misschien heb je ook al gemerkt dat hij niet in beweging komt als jij eens een tijdje geen initiatief neemt.
Hoogstens kun je hem stimuleren zelf uit te zoeken of hij meer van seks zou kunnen genieten – de seksuoloog is vaak met dit soort vragen bezig. Het kan zijn dat hij nooit geleerd heeft hoe hij seks leuk kan maken zodra de eerste spanning verdwenen is, mogelijk is hij gedeprimeerd door het verlies van zijn vader, misschien vindt hij jou niet zo aantrekkelijk, of kijkt hij liever porno dan met een ander te vrijen.
Als hij gemotiveerd is kan hij leren om meer initiatief te nemen en meer te voelen, maar dat kost tijd en geduld, zeker ook van jou. Hij zal waarschijnlijk nooit zo seksueel vrijmoedig worden als jij hoopt, dus je zal wat water bij de wijn moeten doen. Als seks heel belangrijk is voor jou en je je voortdurend geremd voelt door zijn kant van het verhaal, kun je natuurlijk ook overwegen deze relatie te stoppen.