De vraag
Is mijn behoefte aan seks abnormaal?
Beste mevrouw,
Ik ben oud (81) maar heb nog steeds zin in seks. Is dat abnormaal? Ik ben meer dan vijftig jaar getrouwd maar ik heb minstens vijftien jaar geen seks gehad met mijn vrouw. Het is meer dan tien jaar geleden, dat ik seks bedreef met een vriendin. Ik verlang naar seks en een goed gesprek.
Joost

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Joost,
Dat de zin in seks met de leeftijd afneemt wordt gezien als ‘normaal’. Toch verschilt de seksuele drijfveer van persoon tot persoon waardoor ook ouderen nog veel zin kunnen hebben in seks. Het is dan ook absoluut niet abnormaal dat u zin heeft in seks. Sterker nog, het lijkt me een teken van gezondheid en vitaliteit.
Belangrijker dan de vraag of uw seksuele drijfveer nog wel normaal is, is de vraag hoe u omgaat met uw behoefte aan seks. Doe uw zin in seks niet af als ‘abnormaal’ en druk het gevoel niet zomaar weg. Probeer eens met uw vrouw over seks te praten. Weet zij wel dat u nog steeds behoefte heeft aan seks?
Wil uw vrouw niet over seks praten, vertel haar dan dat u dat jammer vindt. Het kan zijn dat ze bang is dat u iets van haar verwacht op seksueel gebied waar ze geen zin (meer) in heeft. Is dat het geval zeg dan dat u niet van haar verwacht dat ze seksueel actief wordt, maar dat u simpelweg wilt delen wat er in u omgaat.
Praat met elkaar over hoe u zich voelt en wat er in u omgaat, of het nu gaat over seks of niet. Ook als dat betekent dat u dat in die 50 jaar nog niet eerder hebt gedaan. Verhoog ook het ‘knuffelgehalte’ in uw relatie. Raak elkaar wat vaker aan en knuffel elkaar, op een niet-seksuele manier.
Heeft u een sterke en open band met elkaar dan komt heel misschien ook weer een seksuele relatie tussen u en uw vrouw in zicht. Voor veel vrouwen is een stuk emotionele intimiteit namelijk een vereiste om ook seksueel intiem te zijn.
Blijft uw vrouw afwijzend reageren, zorg er dan voor dat u een andere, emotionele en seksuele uitlaatklep vindt. Breid bijvoorbeeld uw vriendenkring uit of bezoek eens een chatbox over seks. Vrijen doe je het beste met je eigen partner maar als deze er niet langer voor open staat kun je het jezelf gunnen om je seksuele bevrediging bij iemand anders te zoeken.
vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
• Veel mensen vinden het moeilijk om hun verwachtingen over seks samen te bespreken. Psycholoog Pieternel Dijkstra gaf plusabonnees advies.
• Onlangs verscheen Verhoog je relatie-IQ, met behulp van de vijf succesfactoren, Pieternel Dijkstra en Dick Barelds, Het Spectrum, ISBN 9789027457694, € 14,95.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstrawww.pieterneldijkstra.nl