De vraag
Mijn vriend kijkt wel naar porno maar wil geen seks met mij
Beste heer Van Zessen,
Ik zit met een probleem. Ik heb een superleuke relatie van 3,5 jaar en alles is leuk, we zijn echt ‘soulmates’ – maar van de een op de andere dag hebben we geen seks meer en zijn we niet meer intiem. Het speelt nu een half jaar en voor mij is dat echt ‘not done’.
Ik heb een groot libido en word er gek van, niks helpt ook. Verandering van omgeving (hotels etc.), zelf initiatief nemen, sexy lingerie, of accepteren dat het tijdelijk zo is – niks werkt meer bij hem. Maar wel ontdekte ik dat hij porno keek. Ik confronteerde hem daarmee: ‘Waarom wel porno kijken maar geen seks willen?’. Ik begreep die link niet, ook al heeft het soms niks met elkaar te maken – het is kwetsend dat hij wel naar porno kijkt en niet aan zijn eigen vriendin wil zitten.
Ook heb ik voorgesteld om het dan samen te kijken. Maar nog steeds werkt het allemaal niet, hij heeft er ook totaal geen verklaring voor. Ik heb een hoop geduld maar dat raakt nu wel een beetje op. Wat kan ik hieraan doen?
Vriendelijke groet,
Lies

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Lies,
Vreemde zaak, dat het vrijen van de ene op de andere dag stopt. Vaak hebben veranderingen als deze de neiging heel geleidelijk op te treden.
Het is op basis van je brief voor mij speculeren over wat er bij hem aan de hand is, en dat lijkt op dit moment niet zinvol. Jij probeert dus van alles, met verandering van omgeving en aankleding, maar wat probeert je vriend? Heeft hij er een verklaring voor, ervaart hij het als een probleem voor zichzelf of vooral voor jou? Is hij van zin om stappen te zetten om op een andere manier met zijn seksualiteit om te gaan, of vindt hij het wel best zo?
Als de bereidheid bij hem er is, is het advies om een seksuoloog te zoeken (de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie) en het probleem voor te leggen. Seksueel zijn met je vaste partner is voor veel en misschien wel de meeste mannen geen vanzelfsprekend iets. Er kan van alles in de weg zitten aan bezwaren, emoties, angsten, en als de routine eenmaal verstoord is, is het vaak lastig om die uit eigen beweging weer in gang te zetten.
Daarom zou ik ook eerst een seksuoloog aanbevelen, en bijvoorbeeld geen relatietherapeut, die de aandacht veel meer naar jullie samen zal willen verleggen. Ook interessant, maar misschien niet in directe samenhang met het probleem, zijn de beleving en gevoelens van je vriend.
Als de bereidheid de zaak nader te onderzoeken bij hem niet aanwezig is, heb je een heel ander vraagstuk: wat betekent het voor jou om deze relatie met al zijn leuke aspecten voort te zetten, in de wetenschap dat het op dat voor jou zo belangrijke terrein niet goed gaat? Ik vind dat beslist iets om serieus bij stil te staan en om verder te kijken dan wat het gevoel je ingeeft.
Hoe is het voor jou als het over 2, 5 of 10 jaar nog steeds niet werkt in seksueel opzicht? Dat zijn geen prettige en geruststellende vragen om bij stil te staan, maar ze zijn wel belangrijk. Nu de zaak bagatelliseren en doorgaan met een relatie waarin jij je steeds tekort voelt komen en hij zich steeds overvraagd voelt, is ook geen prettig idee. Een verstandige professional die dit soort vragen met jullie samen of met jullie apart doorneemt is waarschijnlijk een goede investering.
Succes samen,
Gertjan van Zessen