De vraag
‘Mijn man heeft geen behoefte aan seks maar ik wel’
Beste Gertjan,
Al tijden is ons seksleven er niet. Dit vind vooral ik heel erg. Ik heb het nodig. Knuffelen, zoenen, strelen, warmte en plezier delen en samen smelten als één. Liefde hoort daar voor mij dus ook bij. Vurig liefde bedrijven daar is waar ik voor ga. Helaas heeft mijn man een paar jaar geleden een operatie gehad en hierdoor krijgt hij vaak als hij klaar komt een enorm pijn in zijn buik. Niet handig en prettig natuurlijk. Daarnaast heeft hij geen behoefte, dus als er dan tijd en zin is wordt het: 1,2,3 erin en eruit en hij komt klaar. Wat een domper. Er moet iets gebeuren, snel. Ik sta op springen.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Hoi anoniem,
Dit is geen vraag om online te beantwoorden. Jullie moeten hup hup naar een seksuoloog, niet alleen je man maar samen. Dat kan bij een afdeling medische seksuologie in het ziekenhuis of via de site van geregistreerde seksuologen (nvvs.info). Het kan zijn dat de pijn na een orgasme een rechtstreeks gevolg is van de operatie. Het kan ook zijn dat hij na de operatie zijn bekken is gaan aanspannen, als manier om met de pijn of ongemak om te gaan. Die spierspanning kan een gewoonte worden, ook al is de feitelijke oorzaak al lang weg. Dat moet eerst goed gediagnosticeerd worden, en dan kan hij met gerichte oefeningen snel resultaat behalen. Er is ook een mogelijkheid dat de buikpijn opgelost wordt maar hij toch niet zoveel zin in seks heeft als jij. Het is verstandig om daarover ook aan de praat te gaan met de seksuoloog en niet alleen bij fysieke te blijven steken. Verschil in verlangen is lastig te hanteren, zeker als het om zoiets belangrijks en kwetsbaars als seks gaat. Jij hebt het over vurige liefde en één worden, terwijl het voor je man misschien meer als corvee aanvoelt. Jij mag absoluut voelen en willen wat je wilt, maar als je je vaker zo tegen hem uit (‘ik mis de vurige liefde’) dan heb je kans dat je de situatie eerder lastiger dan lichter maakt. Je moet je realiseren dat het wel lijkt alsof je het over hetzelfde hebt als ’t over seks gaat, maar dat het voor hem waarschijnlijk echt iets anders betekent, fysiek, emotioneel en qua aantrekkelijkheid, dan voor jou.
Een opmerking naar aanleiding van je laatste verzuchting (‘ik sta op springen’). In mijn praktijk als seksuoloog met een specialisatie in seksverslaving, zie ik voortdurend mensen die menen dat ze op springen staan als ze geen seks hebben of krijgen. Dit is een groot misverstand – in seksueel en lichamelijk opzicht kan er niets springen. Het probleem is niet dat je zoveel drang of zin voelt dat je kan springen, het probleem is dat het zo lastig te accepteren is dat je zin in iets kunt hebben maar je dat verlangen niet, of maar deels, kunt bevredigen. In jullie geval kun je ook ‘knuffelen, zoenen, strelen, warmte en plezier delen en samen smelten als één’ (ik leen jouw rijtje even) zonder dat je man hoeft klaar te komen of een erectie hoeft te hebben. Je kunt jezelf een orgasme geven of hij kan je helpen, er zijn veel wegen naar Rome als dat ene niet gaat. Soms betekent dat het moeten loslaten van het idee dat gemeenschap of samen klaarkomen het grootste goed is. Het kan ook betekenen dat je man wat meer zijn best moet doen om jou tegemoet te komen, ook al vermijdt hij de gemeenschap of het orgasme liever. Dit soort veranderingen op eigen kracht in gang zetten is zwaar – doe jezelf het plezier van een aardige begeleider bij dit proces!
Veel succes,
Gertjan van Zessen