De vraag
Ik ben verslaafd aan erotisch chatten
Beste Gertjan,
Ik ben 35 en al 14 jaar samen met de liefste man. We hebben 2 kinderen van 4 en 1 jaar nu. Er ontbreekt het mij aan helemaal niets. En toch voel ik dat ik iets mis.
Vorig jaar is de diagnose postnatale depressie bij mij gesteld – ik heb daar niet voldoende therapie voor gehad. Sinds een paar weken is mijn sekslust weer terug – maar hoewel ik met mijn man geweldige seks heb, kan hij mijn lust niet verzadigen.
Ik heb via chats al een paar keer opwindende ervaringen gehad, maar kan er nu niet meer mee stoppen. Ik ben ook zeer teleurgesteld in wat ik heb bereikt als dochter, moeder, vrouw en werknemer. Ik heb het idee dat ik het in de seks zoek.
Ik durf met niemand over te praten over mijn chatverslaving omdat het toch vreemdgaan is, vind ik. Ik zit ontzettend in de knoop met mezelf en de chats beuren/verzadigen me erg. Mijn man kijkt graag porno en voorheen vond ik dat vervelend. Die chats ervaar ik gelijk, maar is dat zo? Het is een beetje een onsamenhangend verhaal, ik hoop dat u mij advies kan geven. Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Linda

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Linda,
En dit is nu precies hoe zomaar, als uit het niets, een ‘seksverslaving’ kan ontstaan. Het woord staat tussen aanhalingstekens omdat seksverslaving een ontzettend slordige en onvolledige term is om de situatie te beschrijven.
Zo ontstaat een chatverslaving
Je bent in een wat onbestemde periode: je hebt een depressie achter de rug, je seksuele zin is verdwenen en weer opgedoken, je merkt dat het vrijen met je man anders aanvoelt. Iets dat je voorheen waarschijnlijk niets deed (erotisch chatten met vreemden) heeft opeens een grote emotionele impact en smaakt naar meer.
Je begrijpt niet helemaal wat er met je gebeurt, je voelt je schuldig en niet helemaal jezelf, maar de trekkracht van de spanning en bevestiging die chatten geeft is te sterk. Omdat het schaamtevol is zwijg je tegen je man en anderen, en zo krijgt dat brouwsel van gedrag en emoties en verlangens de tijd om lekker in eenzaamheid te gisten. Er komen kleine leugentjes, enzovoort enzovoort.
Wat je kunt doen als je verslaafd bent aan erotisch chatten
Praten met anderen is nodig en verstandig om de dynamiek te doorbreken. Met een goede vriendin, je huisarts, een psycholoog of een andere professional. Of je man ook in dit eerste rijtje vertrouwelingen thuishoort weet ik niet op basis van je brief, het kan zijn dat hij begripvol is, maar misschien ook boos of afgewezen.
Op basis van mijn inmiddels ruiime ervaring met ‘seksverslaafde’ mannen en vrouwen (meer dan 800 behandelingen), raad ik je aan om snel een hulpverlener met kennis van zaken te zoeken. Je kunt bij PsyQ kijken, die hebben goede seksuologen in dienst, of op mijn site.
Bij dit soort opkomende patronen is het zinnig om zo snel mogelijk in te grijpen – en ook om dat uit eigen beweging te doen (en niet bijvoorbeeld als je man je gedrag ontdekt op de PC, met alle gedoe van dien). Zorg dat je de situatie met iemand op een rijtje zet en kijk wat er aan oplossingen voorhanden is.
Depressie en verslaving
Ik zeg dat niet omdat erotisch chatten verkeerd of amoreel is, maar omdat je in een patroon terecht komt of dreigt te komen waar je niets aan hebt, en je verandert in iemand die je niet wilt zijn. Laat ook even goed kijken naar je depressieve klachten.
Depressie is een kwalijke toestand, ook in milde vorm, en het is bekend dat somberheid bij bepaalde mensen gevoelig maakt voor verslavend gedrag. Een kwart tot een derde van mijn patiënten heeft ermee te maken. Tijdelijk gebruik van een antidepressivum in combinatie met enkele steunende gesprekken kan dan een hoop schelen.
Overigens: in tegenstelling tot wat je op veel sites leest, is seksverslaving of jouw toestand geen progressieve ziekte en ook geen fysieke verslaving. Er heerst veel bangmakerij op dit gebied.
Sterkte en vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen