De vraag
Wel naar porno kijken, maar niet willen vrijen
Beste Gertjan,
Wel naar porno kijken, maar niet willen vrijen. Wat een herkenning. We zijn twee jaar getrouwd en vrijen amper nog. Ik ben ten einde raad, de intimiteit is als sneeuw voor de zon verdwenen. Deze stond altijd al op een laag pitje. Sinds ik de pornosites en pornofoto’s ontdekt heb op zijn pc, weet ik me helemaal geen raad meer. Is dit een vaker voorkomend iets?
Sascha

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Sascha,
In onze eigen psychologie van de koude grond zijn we geneigd die twee dingen logisch aan elkaar te plakken: hij kijkt veel porno dus daarom heeft hij geen aandacht voor mij (of: zij besteedt al haar aandacht aan de kinderen en heeft daarom dus geen aandacht voor mij).
Als je wilt veranderen, is het essentieel om die dingen los van elkaar te zien, en je te concentreren op wat je wel wilt. Dus niet hem verwijten dat hij naar porno kijkt en jou niet ziet staan. Maar wel op zoek gaan naar situaties, opmerkingen, aanrakingen die weer iets van het vertrouwde gevoel oproepen. Tijd maken om samen te gaan eten, complimentjes geven, kortom de dingen doen die je doet als je iemand wilt versieren.
Het mooist is het natuurlijk als dit in gezamenlijkheid gebeurt, vanuit een gedeeld besef dat het voor jullie beiden nuttig en belangrijk is om er weer iets van te maken. Voor veel mannen is het helaas veiliger om seks achter de pc te beleven, dan met een echte vrouw te vrijen. De truuk is dus om dat laatste veilig en aantrekkelijk te maken...
Vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.