De vraag
Al een jaar geen seks
Beste Jolet,
Mijn man en ik hebben veel problemen gehad doordat ik zeven jaar geleden ben vreemdgegaan. Toch zijn we een jaar later getrouwd. Sinds de geboorte van onze zoon (hij is nu 4) raakt mijn man me echter niet meer aan. Hij vraagt wel steeds dat ik hem bevredig op allerlei manieren. Na drie jaar ben ik daarmee opgehouden. Nu hebben we al een jaar geen seks. Wel heb ik natuurlijk behoeftes, maar ik ga er niet om vragen!
Hij kijkt dagelijks porno, hij chat met andere vrouwen en hij stuurt honderden sms’jes per maand naar een collega die ‘een goede vriendin’ is. Ik wil dat mijn zoontje opgroeit met ouders die elkaar een kusje geven als ze thuiskomen van het werk en een beetje stoeien met elkaar en knuffelen. Ik heb al geprobeerd te praten, laat briefjes achter, mail hem zelfs, maar krijg nergens een reactie op.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U hebt groot gelijk dat u aan de bel trekt, om de relatie weer warmer te maken. Het lijkt me dat u beiden de seks mist en dat elkaar verwijt. De enige oplossing is: eensgezind op zoek gaan naar fijne seks, maar juist door die boosheid zal het heel moeilijk zijn om tot elkaar te komen. Het vervelende van een machtsstrijd is dat er altijd weer een nieuwe reden is om de ander terug te pakken, waardoor je niet kunt ophouden. Pogingen om te praten worden vaak als beschuldiging opgevat. Misschien is dat ook bij uw man gebeurd.
Probeer daarom eerst te stoppen met vechten, al is het eenzijdig, en vertel hoe graag u wilt knuffelen en vrijen – niet alleen voor uw zoontje. Als u te veel zit ingegraven om uw hart weer te kunnen openen en er komen toch steeds verwijten, zoek dan therapie voor uzelf. U hebt drie jaar lang de wensen van uw man vervuld zonder iets voor uzelf te vragen. Wat zegt dat over u?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp