De vraag
Hoe kan ik weer gaan genieten?
Alle dingen die ik vroeger graag deed – lezen, mooie natuur, films kijken, gamen en lekker eten – doen me nu haast niets meer. Mijn geluksgevoel en nieuwsgierigheid zijn niet aangetast; ik voel nog steeds de drang dingen uit te zoeken en te bestuderen. Maar alles wat leuk zou moeten zijn voelt aan als een teleurstelling. Dat maakt mijn leven leeg en saai.
Ik dacht dat het kwam omdat ik nooit een relatie heb gehad, of door het falen in mijn studie (op de universiteit kreeg ik een burn-out, ik ben onlangs begonnen aan een HBO opleiding). Ik was gestopt met gamen, iets dat ik dagelijks urenlang deed, maar toen ik het weer oppikte bleef het plezier uit. Ik denk dat ze dit anhedonie noemen?
Antidepressiva hielpen niet. Het is goed om te noemen dat ik hoogbegaafd ben en het syndroom van Asperger heb. Mijn terminologie voor dingen als ‘genot’ en ‘geluk’ wijkt mogelijk af van wat gebruikelijk is.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Gezien uw historie vermoed ik dat uw anhedonie is veroorzaakt door de optelsom van Asperger, burn-out en stoppen met gamen. U schrijft dat u nog op zoek bent naar een beroepsmatig geschikte plek in de maatschappij; ik adviseer u daarbij om passende ondersteuning te zoeken, om de stress laag te houden.
Mindfulness bij anhedonie en/of depressie
Misschien heeft u ook baat bij mindfulness. Het boek ‘Mindfulness bij volwassenen met autisme‘ kan daarbij de weg wijzen. Naarmate uw ontwikkeling vordert verwacht ik dat de anhedonie zal afnemen, omdat u vroeger wél goed kon genieten.
Bekijk ook deze 6 simpele mindfulnessoefeningen voor thuis