cijfer 1  Richt voordat je ’s ochtends uit bed stapt en voordat je gaat slapen de aandacht op je ademhaling. Haal vijf keer aandachtig adem.

cijfer 2 Kies een dagelijkse bezigheid en doe die met aandacht, zoals werken in de tuin, douchen, aankleden. Doe het zo langzaam dat je je bewust bent wat je voelt, ziet, hoort, ruikt en proeft.

cijfer 3  Ga rustig zitten en merk hoe je gedachten vanzelf komen en gaan. Beschouw ze als gebeurtenissen die het heden ‘in- en uitstromen’.

cijfer 4  Praat en luister met aandacht tijdens gesprekken met anderen. Merk op wanneer je gedachten afdwalen, bijvoorbeeld naar wat je straks wilt gaan zeggen. Probeer niet te oordelen over het gesprek of de inhoud van wat er gezegd wordt.

cijfer 5  Stuit je op vervelende gedachten en gevoelens, leg die dan vriendelijk naast je neer, zonder ze voor waar aan te nemen of naar een oplossing te zoeken.

cijfer 6  Neem regelmatig drie minuten ‘ademruimte’ tijdens je bezigheden. Stel jezelf drie vragen: Hoe gaat het met me? Hoe is mijn ademhaling op dit moment? Hoe voelt mijn lichaam?

Maak kennis met mindfulness

Uit onderzoek blijkt dat een training Mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk verbetert en dat deze effecten lang aanhouden. Ook heeft de training positieve effecten op mensen met chronische pijn, hartklachten, angststoornissen, depressie en slaapproblemen.
Wil je graag uitgebreider kennismaken met mindfulness? Volg onze online training Mindfulness