De vraag
Mijn zoon (15) heeft het syndroom van Asperger
Beste Ursela,
Sinds een paar maanden is bij mijn zoon het syndroom van Asperger geconstateerd. Hij is een jongen van vijftien jaar en zit inmiddels drie maanden thuis. Inmiddels hebben we talloze gesprekken gevoerd met de hulpverleners. Als ouders zitten we er inmiddels geheel doorheen.
Bij mij werkt de informatie over dit syndroom als een reflectiespiegel. Ik stel mezelf talloze vragen, meer specifiek in het kader van ook het misgelopen huwelijk en de erfelijkheidsfactor.
Een kleine twintig jaar passeren in een sneltreinvaart mijn revue en dat maakt me erg onzeker en angstig omdat ik ook zelf langzamerhand een patroon begin te herkennen. Inmiddels is dit proces zo heftig geworden dat ik ook thuis zit. Ik wil graag hierin geholpen worden maar weet niet waar te starten. Heeft u een advies?
Vriendelijke groet,
Walter van E.

Het advies
Beste Walter,
Ik kan mij jouw situatie goed voorstellen. Al deze ontwikkelingen gaan je niet in je koude kleren zitten. Opeens gebeurt er zoveel. Niet alleen met je zoon maar ook met jezelf. Geen wonder dat je een helpende hand zoekt. En, ook heel verstandig.
Als eerste zou ik met een gesprek met je huisarts beginnen. En hem/haar eens rustig uitleggen wat jou bezighoudt (eventueel reserveer je ‘dubbele tijd’ opdat hij/zij voldoende tijd voor je neemt). Je huisarts zal je zeker met raad en daad bijstaan en vervolgacties voor je regelen. Eventueel kun je je ook aansluiten bij een ervaringsgroep die hetzelfde proces als jij doormaakt. Want ervaringen uitwisselen kan al veel verlichting bieden.
Walter, ik wens je veel sterkte toe en hoop oprecht dat jouw vervolgstappen jou kracht, vertroosting en ondersteuning bieden.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg