De vraag
Mijn vriend en ik ruziën vaak en om niks
Mijn probleem is dat ik veel ruzie met mijn vriend heb. We laten elkaar niet uitpraten en ruziën om niks. Allebei zouden we meer naar de ander moeten luisteren, maar op de een of andere manier lukt dat niet.
Kun je ons tips geven, zodat we weer normaal met elkaar kunnen communiceren?

Het advies
Hartelijk dank voor je vraag. Het is goed om je te realiseren dat elke relatie meerdere fasen heeft.
De fasen van een relatie
Jullie zitten duidelijk in de tweede fase; de fase die volgt op de verliefde fase. Die eerste fase is altijd heerlijk makkelijk, maar heeft weinig met echte liefde te maken. In die tweede fase leer je elkaar kennen; je laat (als het goed is) het achterste van je tong zien, stelt je kwetsbaar op, geeft je grenzen aan en tja, daar kan ruzie door ontstaan.
Veel ruzie met vriend – dit doe je eraan
Wat ik vaak adviseer, als ik ruziënde stellen in mijn praktijk heb: dat ze onmiddellijk moeten stoppen met praten. Als je boos bent kun je niets uitpraten, integendeel. Vaak zeg je alleen maar steeds meer kwetsende dingen tegen elkaar, in tijden van veel ruzie met je vriend. Stop dus met dat geruzie. Spreek af dat je tot rust komt en elkaar over een uur ofzo weer ziet.
Ga daarna rustig tegenover elkaar zitten, en geef elkaar vijf minuten om op gevoelsniveau te verwoorden wat je in de situatie raakt. De ander mag alleen maar luisteren en herhalen wat hij/zij gehoord heeft. Het grote voordeel van deze communicatietechniek is dat je de ander rustig kunt aanhoren, zonder dat je gelijk een weerwoord hoeft te hebben. Ook blijf je op deze manier uit de machtsstrijd (= wie heeft er gelijk).
Betere tijden in het verschiet
Als jullie de tweede fase goed doorlopen, zullen jullie uiteindelijk in de derde fase belanden. Dat is de fase van echte intimiteit, liefde en emotionele verbondenheid. En die heeft helemaal niets te maken met verliefdheid (verliefdheid is vaak veel projectie), maar gaat veel dieper.
Succes!
Lees meer over de 5 fasen van iedere relatie.