De vraag
Geen zin in seks, wel in intimiteit
Beste Jolet,
Ik ben een vrouw van 52 jaar, dertig jaar getrouwd. Mijn probleem is dat ik weinig zin in seks heb, minder dan mijn man. Soms ben ik hem ’ter wille’, dan máák ik zin. Manlief wil echter graag door mij begeerd worden. Hij vraagt zich af of hij wel een goede minnaar is, hoewel ik hem verzeker dat ik geen klachten heb.
Het ligt aan mij. Wel heb ik behoefte aan intimiteit (knuffelen, massage), maar dat dreigt nu verloren te gaan. Ik kan niet op verzoek wellustig worden. Moet ik aan viagra of porno?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De cruciale vraag is: wilt u zelf meer van seks genieten? Als u er liever helemaal mee stopt, dan is het zaak daar duidelijk over te zijn zodat u zich beiden aan de nieuwe situatie kunt aanpassen. Door alle ‘gedoe’ bent u misschien onzeker geworden, maar als u nog een piepkleine wens heeft om weer van opwinding te genieten, dan heb ik wel tips.
Ten eerste: maak het niet te belangrijk. Het is maar seks. Als seks een bewijs van liefde moet zijn, of een manier om het zelfvertrouwen op te krikken, wordt het heel ingewikkeld. Lichamelijk zult u beiden nu anders reageren dan vroeger. Experimenteer daarom eens met nieuwe seksuele manieren. Het kan heel bevrijdend zijn om weer eens te lachen in bed. Richt u (allebei) op het genieten van opwinding en niet per se op klaarkomen. Maak leuke seks tot een gezamenlijk doel, niet een dienst die u uw man verleent. Organiseer bijvoorbeeld eens een spannend avondje waarop beide partners een wens mogen inbrengen. Aarzel niet om een uitvoerige massage te vragen met geurende olie. Het lijkt me dat u uw man een plezier doet door hem een gunst te vragen. Eva Broomans schreef hierover een goed, monter boek: Verschil in verlangen.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp