De vraag
Geen seks
Beste Sybille,
Ik heb sinds vijf jaar een relatie met een twaalf jaar oudere man. Zelf ben ik 47 jaar en vrouw. Vanaf het begin is er weinig seksueel contact, mijn vriend is min of meer impotent denk ik. Hij heeft een tijdje Viagra geprobeerd, maar dat legde een forse druk op het moeten. Sinds tweeenhalf jaar hebben we geen seks meer gehad. Gesprekken hierover gaat hij uit de weg met smoezen als: te druk, komt straks wel weer. Wat moet ik hiermee aan? Alvast bedankt voor uw antwoord.
Pinkje.

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Pinkje,
Je schrijft dat je vriend gesprekken over seks uit de weg gaat. Dat is begrijpelijk, seksueel ‘disfunctioneren’ of ‘geen zin hebben in seks’ is nog steeds een groot taboe. Toch is het voor jou belangrijk om te weten wat het probleem is. Is er zoals jij vermoedt sprake van een onvermogen/probleem en leidt dat ertoe dat je vriend het allemaal ‘te veel gedoe’ vindt en heeft hij daarom ‘geen zin’ meer in seks; om het gesprek hierover vervolgens te vermijden? Of is er sprake van een verminderd libido, heeft hij geen zin in seks en wil/durft hij hierover met jou de confrontatie niet aan te gaan.
Duidelijk is dat je vriend zich wat seks betreft vermijdend opstelt waardoor jij er wat dit probleem betreft alleen voor lijkt te staan. Bespreek dit met je vriend en maak hem duidelijk dat dit niet jouw probleem is, maar jullie gezamenlijke probleem. Als hij bereid is verantwoordelijkheid te nemen voor jullie seksuele relatie, is een eerste stap wellicht: praten. Wat wil hij wel, wat niet, wat is mogelijk en wat is niet mogelijk. Bij impotentieproblemen zou je kunnen voorstellen om de hulp van een seksuoloog in te schakelen. Dat laatste is misschien ook raadzaam als je vriend aangeeft dat hij er wel over wil praten, maar dat hij dat erg moeilijk vindt.
Als hij volhardend ‘niet thuis’ geeft of als hij aangeeft dat hij er geen probleem mee heeft dat jullie niet vrijen, zul je zelf moeten bepalen waar jouw grenzen liggen (kun je hiermee leven, of juist niet, heb je andere oplossingen voor ogen).
Sterkte!
Sybille Labrijn