De vraag
Ik krijg geen orgasme tijdens het vrijen
Al ruim zes jaar heb ik een vaste relatie. We hebben al van alles geprobeerd maar ik krijg geen orgasme. Op een gegeven moment heb ik maar geprobeerd om het los te laten. Ik krijg geen orgasme tijdens de seks, so be it, denk ik dan.
Gelukkig kan ik ook zonder orgasme genieten van seks. En alleen kan ik wél een orgasme krijgen – al is het naar mijn mening op een nogal gênante manier.
Soms vind ik het prima zo: hoe meer ik me erop richt, hoe frustrerender het voor me wordt. Maar toch komt dan weer een moment dat ik graag een orgasme zou beleven tijdens de seks met mijn vriend, in plaats van tijdens de ‘soloseks’. Heb je tips of gedachtes over wat er verkeerd gaat en wat we kunnen doen? Of moet ik het opgeven?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Volgens het spreekwoord leiden er veel wegen naar Rome. Als het om klaarkomen gaat is dat niet altijd correct.
Klaarkomen is zo simpel nog niet – voor de meeste vrouwen
Sommige vrouwen komen makkelijk en op allerlei manieren klaar: bij gemeenschap, via de clitoris, door streling in de omgeving van de vagina, via de tepels, bij anale stimulatie, door een welgemikte klap op het juiste moment of door fantasie alleen.
Vaker is de benodigde stimulatie specifieker of zeer specifiek. Dat heeft onder meer te maken met je leergeschiedenis: hoe heb je (jezelf) leren opwinden en klaarkomen? Vrouwen die geleerd hebben om te masturberen door een kussen te ‘berijden’ hebben later bijvoorbeeld soms moeite om met een partner in de juiste opwindingstoestand te komen. Dat heeft te maken met de stimulatie.
Het advies: schaamte overboord
Je vertelt niet wat jij nodig hebt om klaar te komen als je alleen bent – maar wel dat de vorm gênant is. Toch adviseer ik om die gênante vorm toe te laten in het vrijen met je partner. Mocht het dan wel lukken, dan is er goede kans dat er op termijn ruimte ontstaat om op meerdere manieren (bij hem) klaar te komen.
Nog een laatste (concrete) tip
Jullie hebben al van alles geprobeerd dus voor jou is deze tip misschien niet nuttig, maar voor andere lezeressen mogelijk wel. De elektrische tandenborstel leidt, op strategische plaatsen toegepast, bij veel dames tot onontkoombare orgasmes. Daar kan geen dure vibrator tegenop.
Meer lezen
Tussen de lakens staat het iedereen vrij om te doen en laten wat hij of zij wil. Toch laten we ons nog te veel leiden door de heersende norm over seksualiteit. Lees hier een pleidooi voor het verbreden van ons erotisch perspectief.