De vraag
Helpt Viagra bij faalangst?
Geachte heer van Zessen,
Ik ben een man van 25 jaar. Al een paar jaar heb ik erectieproblemen. Dit is niet achter de computer bij porno, maar wel bij een vrouw. Ik merk dat ik er best wel mee bezig ben in mijn hoofd en heb het idee dat als ik nieuwe vrouwen ontmoet ik wat terughoudender wordt, omdat ik denk “Ojee, straks wordt het wat en dan faal ik in bed”. Tijdens de seks check ik ook af en toe of hij al hard is.
Ik heb geen problemen met intimiteit en kijk verder naar seks uit, maar die faalangst is wel heel vervelend. Ik wilde Viagra eens proberen, maar kan geen internetsite vinden die gegarandeerd betrouwbaar is en wil niet via de dokter (ik ben ook nog verzekerd via mijn ouders en heb geen zin dat uit te leggen).
Zijn er oefeningen die ik kan doen of weet u welke site betrouwbaar Viagra levert (die ik dan stiekem in kan nemen)? Alvast heel erg bedankt.
Vriendelijke groeten,
Alexander

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Alexander,
Wat je al gemerkt hebt is dat een erectiestoornis zichzelf in stand houdt: je bent vooraf al gespannen of het lukt, je bent tijdens het vrijen gespannen of het lukt, als het toch lukt weet je dat het zo weer kan mislukken en als het inderdaad mislukt is je grootste angst bevestigd. Het is een waterdicht systeem.
Goed nieuws is dat je een situatieve erectiestoornis hebt. Je kunt een stijve krijgen en klaarkomen, tenzij je met een vrouw in bed ligt. Het apparaat werkt dus gewoon. Je bent ook nog niet zo ver dat je seks of leuke meisjes gaat vermijden. De grote truuk is nu om je veilig te leren voelen bij een vrouw, zodat je angstige gedachten niet op de voorgrond staan en je je kunt richten op wat belangrijk is op zo’n moment: voelen, kijken, genieten, je overgeven aan je opwinding.
Viagra via internet bestellen is geen goed idee. Omdat het probleem al een paar jaar bestaat is het verstandig om het goed aan te pakken. Ik raad je aan wel naar je huisarts te gaan. Viagra is een mogelijkheid maar enkele gesprekken met een seksuoloog zijn beter. Viagra heeft ook nadelen, het is toch een kunstmatige oplossing en je kunt er niet spontaan mee gaan vrijen. Je huisarts heeft geheimhoudingsplicht, ook jegens je ouders.
Je kunt de seksuoloog als je wilt zelf betalen, maar je kunt je ook afvragen of je je ouders niet gewoon in kunt lichten. Ik vind dat het alleen maar voor je pleit dat je hulp zoekt en in die zin goed voor jezelf zorgt. De details kun je voor jezelf houden.
Succes!
Gertjan van Zessen