De vraag
Welke behandeling helpt bij de gevolgen van seksueel misbruik?
Beste heer de Jongh,
Ik ben vroeger meerdere keren seksueel misbruikt/verkracht. Daardoor heb ik onder andere boulimia gehad maar nu eet ik nog te veel en heb ik obesitas. Ik weet van mijzelf dat ik veel in mijn mars heb, maar ik geef mijn grenzen niet goed aan. Daardoor laat ik mij te veel overrompelen en reageer daar heftig en onderdanig op door volgzaam te zijn. Direct of later raak ik overstuur, krijg het benauwd op mijn borst, krijg strakke bovenarmen en later krijg ik ook gespannen hals/keel klieren. Ik span vooral mijn buik- en bovenbeenspieren aan.
Toch kan ik heel duidelijk mijn mening zeggen en soms zo dat een ander er niet tegen in durft te gaan. Mijn ouders en zus komen niet voor mij op. Zij gaan nog steeds met de betreffende familie om en ik voel me verraden en ben superboos. Vooral omdat mijn zus haar zoon ook zo in de steek laat. Wat kunt u hieraan doen?
Alvast hartelijk dank.
Mvg,
Esther

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Esther,
Dit klinkt als behoorlijk complexe problematiek, joh. Gezien de ernst van de symptomen (eetproblematiek, spanningsklachten, zelfverwondend gedrag) die je beschrijft, zul je vast al eerder contact met psychologische hulpverleningsinstanties hebben gehad.
Ik weet niet hoe je hier over denkt maar, zou je inderdaad (opnieuw) psychotherapeutische behandeling overwegen, dan heeft een multidisciplinaire behandelaanpak, ten aanzien van mogelijke verbetering van klachten, waarschijnlijk de grootste kans van slagen. Binnen dit type van centra, waarbij meerdere disciplines (psychiaters, psychologen, systeemtherapeuten, en bijvoorbeeld ook therapeuten die werken vanuit een lichaamsgerichte aanpak) zijn betrokken is het vaak mogelijk een behandeling op maat te krijgen.
Informatie en adviezen over deze problematiek – en de behandelingsmogelijkheden – is onder andere te verkrijgen van de patiëntenvereniging Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa (zie: www.sabn.nl). Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Met vriendelijke groeten,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl