De vraag
Autistische zoon (18) is depressief
Mijn zoon van 18 heeft PDD-NOS, een stoornis in het autistisch spectrum (ASS). Hij is nog niet officieel gediagnosticeerd, maar heeft wel speciaal basisonderwijs gevolgd en op een praktijkschool gezeten. Hij is sinds september 2011 begonnen in een ‘BBL-baan’ (beroeps begeleidende leerweg, red) in de supermarkt en volgt de opleiding ROC, niveau 1. Zijn baan houdt in dat hij vier dagen per week werkt en één dag naar school gaat.
Na een griep eind december kreeg hij een zware depressie, met wanen en psychoses. Hij krijgt nu via de GGZ-psychiater medicijnen, maar geen andere begeleiding. Ik zou graag zien dat hij meer begeleiding krijgt, maar heb het idee dat men geen raad weet met de combinatie autisme en depressie.
Is er een begeleidingsprogramma dat zich specifiek richt op depressieve autistische jongeren? Graag uw advies.

Het advies
Naar ons weten zijn er geen specifieke begeleidingsprogramma’s die zich richten op depressie bij jongeren met een autisme spectrum stoornis (ASS). Wel weten we dat depressie en autisme regelmatig samengaan. Een behandeling voor mensen met ASS vraagt meestal maatwerk, dat geldt voor mensen met ASS én een depressie dus helemaal.
Over de behandeling van autisme en depressie
Vaak bevat een behandeling/begeleiding wel elementen van bestaande behandelmethoden. Ook kan een behandeling bestaan uit het volgen van vastomlijnde therapieën of trainingen. Voor elke behandeling is het belangrijk dat een cliënt begeleiding krijgt in het generaliseren en vasthouden van wat hij tijdens de behandeling leert.
Als u niet tevreden bent met de behandeling die uw zoon momenteel krijgt, kunt u dit bespreekbaar maken met de behandelaar. U schrijft dat uw zoon nog geen officiële diagnose heeft. Om een goede behandeling of begeleiding op te zetten is het meestal nodig om die wel eerst te stellen. Met een diagnostisch onderzoek kan niet alleen worden vastgesteld of er sprake is van autisme, maar kan ook gekeken worden naar iemand’s sterke en zwakke kanten. Zo kan bekeken worden met welke insteek de begeleiding opgezet moet worden. Ook kan er in dat diagnostisch proces worden gekeken naar de (autistische) oorzaak van de depressie.
Wanneer mensen met ASS overvraagd of overprikkeld worden, kunnen ze reageren met een depressie. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn bij uw zoon, maar het is wel de moeite waard dat uit te zoeken.
Meer lezen
Omgaan met een partner, kind of collega met autisme kan soms lastig zijn. In de training Omgaan met autisme geeft expert Annelies Spek je deskundig advies.