De vraag
60 jaar en nog faalangst rijexamen
Ik heb mijn hele leven al last van ‘motorische’ faalangst. Bij autorijles gaat het bijvoorbeeld steeds mis bij het rijexamen.
Ik ben met grote tussenpozen zes keer afgereden, terwijl ik wel meteen het theorie-examen haalde. Al vele honderden lessen heb ik gehad, maar het afrijden gaat steeds slechter. Ik heb zelfs volledige black-outs. Heeft u een tip hoe ik hiervan af kan komen? Ik ben al 60 jaar!

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Prestaties lijden inderdaad onder een te hoge spanning, maar te wéinig spanning is ook niet goed.
Prestaties en spanning zien als een berg
Je kunt prestaties en spanning vergelijken met een berg. De helling op helpt de spanning om betere (hogere) prestaties te leveren. Als je op de top van de berg bent is de spanning optimaal en lever je de beste prestatie. Als je dan nog meer spanning krijgt ga je over je top heen en nemen je prestaties af.
Dat het steeds slechter gaat is niet verwonderlijk. De spanning wordt elke keer dat je moet afrijden hoger. Er ligt steeds meer druk op een examen omdat het veel negatieve consequenties heeft als je het niet haalt tijd, geld, weer geen rijbewijs enzovoort. Door de steeds hogere spanning nemen je prestaties eerder af dan toe. Het is dus zaak dat je die spanning voor een rijexamen vermindert.
Tips voor het verminderen van faalangst voor je rijexamen
Je kunt je rijexamen stress op verminderende manieren verminderen. Doe een ontspanningsoefening, mediteer, of vraag je huisarts om een kalmeringsmiddel of bètablokker. Je spanning verlagen heeft vooral zin als je tijdens de lessen prima rijdt maar op het examen zelf helemaal blokkeert door de spanning.
Er is nog een ‘ontsnappingsroute’ uit die rijexamen faalangst: veel blijven oefenen. Bij taken die je moeilijk vindt ben je veel eerder op je optimale punt. Als je iets moeilijk vindt, kun je minder spanning verdragen en lijden je prestaties ook eerder onder de spanning. Als je veel oefent wordt de taak ook makkelijker voor je. Je prestaties nemen toe, en de spanning blijft ook langer een positief effect hebben op die prestaties. Door heel veel te oefenen kun je dus leren om steeds beter om te gaan met spanning.