De vraag
Doordat ik móét genieten van het vrijen, lukt het niet
Ik kon altijd genieten van seks en bij het voorspel heb ik er nog steeds veel zin in, maar zodra we seks hebben gaat het helemaal mis. Ik kan niet ontspannen doordat ik continu vastzit in nare gedachten als: vind het nu eens fijn!, laat alles om je heen los! Ik heb van alles geprobeerd, zoals ontspanningsoefeningen en een langer voorspel, maar niets helpt.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je wilt gespannen ontspannen – en dat werkt niet. Bij normale, bevredigende seks is het lijf altijd gespannen, alleen de betekenisgeving daaraan is heel anders. Je probleem is dus niet de gespannenheid zelf, maar je gedoe om die spanning weg te krijgen.
Accepteer dat er (voorlopig) negatief commentaar in je hoofd zit en richt de aandacht op het opgewonden raken. Zoek actief naar prikkels (opwindende beelden, verhaaltjes, speeltjes, aanraking, olie) en probeer tot een lekker orgasme te komen.
Het idee is dat je zo ondervindt dat je lijf opgewonden kan zijn zonder dat je hoofd meewerkt. Zodat de impact van de storende gedachten minder wordt. Dat solo ‘oefenen’ kun je alleen doen, maar ook met je vriend erbij. Of bevredig elkaar om de beurt.
Het vrijen is zo wat minder gezamenlijk en romantisch, maar dat is voor het leren voelen beter. Als je gelijk wilt opgaan, maakt dat de negatieve spanning namelijk groter.
Mijn advies is dus: richt je op de opwinding, niet op het weghouden van gedachten of op de oorzaken achter je getob, want dat maakt die gedachten eerder zwaarder dan lichter. En: dat je voorheen wel kon genieten is een goed teken.