De vraag
Ik houd van hem, maar hij past niet bij mij
Waarom is je gevoel niet of nauwelijks te beïnvloeden door het verstand?
Als je bijvoorbeeld eenmaal van iemand houdt, maar gaandeweg voldoende reden hebt om te concluderen dat hij niet bij je past. Het gevoel van liefde verandert echter niet, en daardoor is het moeilijk om de relatie te verbreken. Waar het dus eigenlijk op neerkomt: ik hou van hem maar het werkt niet.

Het advies
Je zit in een lastig parket, als ik afga op je laatste woorden ‘ik hou van hem, maar het werkt niet’.
Seks en emotionele hechting
Als je een seksuele relatie met iemand hebt, is het heel makkelijk om op een nogal primitieve manier emotioneel aan diegene gehecht te raken. Met andere woorden, om je veilig te voelen door eenvoudigweg bij hem of haar te zijn. Dit kan ook gebeuren als die ander eigenlijk helemaal niet bij je past. Men veronderstelt dat dit voortkomt uit de diepgewortelde gevoelens van gehechtheid aan onze opvoeders toen we klein waren.
Als een volwassen relatie niet meer werkt – als die onbevredigend is of je zelfs beschadigt – kunnen we toch dat gevoel van gehechtheid ervaren. Dat maakt het moeilijk om een eind aan de relatie te maken. Dit gevoel is vooral erg sterk als we het idee hebben dat er geen betere partner te krijgen is.
‘Ik hou van hem maar het werkt niet’: zo verbreek je toch die (emotionele) band
Heb je het gevoel dat je niets meer met de relatie wilt, dan zijn er verschillende trucjes om de band te verbreken.
• Blijf ten eerste uit de buurt van die persoon. Probeer niet om ‘vrienden te worden’. Langzaamaan, als je hem minder om je heen hebt, zul je merken dat het makkelijker is om hem te laten gaan.
• Zoek nieuwe bezigheden die goed zijn voor je zelfvertrouwen. Schrijf je bijvoorbeeld in voor die cursus die je allang wilde volgen, ga eropuit en maak nieuwe vrienden. Hoe beter je je over jezelf en je leven voelt, hoe minder het nodig is om je vast te houden aan iets wat toch niet meer werkt.
• Verwacht niet dat het in een paar dagen gepiept is: het kan een lang proces zijn om je van iemand los te maken. Maar je komt er wel.
Lees ook Gevoel versus Verstand: waarom patronen soms lastig te doorbreken zijn