De vraag
Hoe reageer ik op mijn overspelige man?
Beste Roos,
Ik heb vandaag via een e-mail ontdekt dat mijn man vreemdgaat. Eigenlijk wil ik hem niet kwijt, maar ik voel me ontzettend gekwetst en ik wil ook dat hij onmiddellijk oprot. Ik heb die vrouw een mailtje terug gestuurd en gezegd dat ze direct voor hem mag zorgen. Maar wat is wijsheid? Ik kan al jaren geen echte affectie meer voor mijn man opbrengen, maar ik beschouw hem toch als mijn ‘maatje’. Wat is een goede reactie?
Groeten van Gitanja

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Gitanja,
Je eerste reactie (de andere vrouw mailen) is typisch een reactie die je geeft in de emotie van het moment. Je ziet vaker dat vrouwen boos worden op de andere vrouw, terwijl je in de eerste plaats boos zou moeten zijn op je partner, díe heeft jou bedrogen. Ik denk dat dit een situatie is waarin je eerst wat tot rust moet komen en dan bedenken wat je wilt.
Als ik je brief lees krijg ik het idee dat de relatie voor jou in feite al voorbij is. Dan maakt het dus niet eens zoveel uit wat hij doet, want je voelt al geen liefde meer voor hem. Je wilt wel met hem bevriend zijn, maar dat zul je pas kunnen bereiken als de liefdesrelatie helemaal voorbij is. Tijd dus om er eens goed voor te gaan zitten wat JIJ wilt met die relatie en hoe je dat het beste kunt bereiken.
Verspil geen energie aan pogingen om je partner of de andere vrouw dwars te zitten, want uiteindelijk word jij daar niet gelukkig van. Als je toch heel graag wraak wilt nemen, wat vaak zo is in dit soort gevallen, bedenk dan: The best revenge is a good life en ga bedenken hoe jij voor jezelf dat goede leven kunt creëren. Succes!
vriendelijke groet,
Roos Vonk
Plusabonnees vroegen advies over wijsheid aan Roos Vonk. Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en coach/managementconsultant.
Neem ook een kijkje op de sites van Roos Vonk: